• Krimag

Börja förskola

Hej,

Min dotter börjar förskolan i mitten på januari, då är hon 17 månader.

Hon ska vara hemma med mig på förmiddagen och sen vara på förskolan cirka 11-16.45 då jag jobbar.

Jag är (som många andra) jättenervös och är så orolig att hon ska känna sig övergiven. Vi har nästan aldrig haft barnvakt (har inte så många runt oss som kan) och jag är orolig för hur hon ska reagera på att "bli lämnad". Vet att jag behöver visa henne att det är ok och inte föra över min oro på henne.

Undrar vad ni har för tips och erfarenheter.

Jättetacksam för stöd och svar.

• Svar på tråden Börja förskola
  • Almina

Har ni varit och hälsat på förskolan? Annars kanske ni kan få be att komma dit och hälsa på. Det kanske förhoppningsvis skulle kunna lugna dig lite.

Har ni varit på öppna förskolan eller liknande? Hur gillar hon det?

Vi hade aldrig lämnat sonen ( mer än kanske nån timme) innan han började förskolan, men det var egentligen aldrig några problem. Han trivdes jättebra på förskolan.

• Anonym (Mia)

Vår dotter har precis börjat förskolan. Hon är 17 mån. Det gick sådär i början. Vi har haft barnvakt och det har alltid gått bra men hon var inte van vid så mycket barn och höga ljud och lite "tuffare" tag med större barn som sprang på henne, tog leksaker hon höll i osv. Detta gjorde henne ledsen och hon klängde sig fast på mig. Vi förstod inte heller upplägget på inskolningen och tyckte inte pedagogerna tog sig an vårt barn så att hon kände sig trygg. Dock så gick det bättre när vi föräldrar inte var med. Då fick pedagogerna ta över och trösta och introducera henne i leken. De delade även upp gruppen så de minsta fick vara lite själva, det tycker jag är bra att ta upp med förskolan hur de gör.

Att gå lite på öppna förskolan skulle jag rekommendera så barnet vänner sig vid miljön och andra barn. Det kunde inte vi eftersom det var sommarstängt. Rekommenderar också att prata med personalen innan så ni har klart för er hur inskolningen ska gå till. I början brukar man vara med som förälder sen går man iväg en stund så barnet får vänta sig vid att vara där själv. Sen är det jättejobbigt att lämna ett gråtande barn men det går över och för oss blir det bättre och bättre för varje dag. Förskolan brukar skicka bilder under dagen så vi ser hur hon leker och är glad.

• Krimag

Vi har inte fått besked om vart hon ska gå än, kommer vara bortresta när beskedet kommer (i 1.5 månad) men tack för tipset, ska absolut gå dit innan start.

Vi har varit på Klapp och klang, hon älskade det, full fart på henne, tar för sig, lite blyg för vuxna men det funkar med andra barn. Vi är mycket på lekplatser och hos vänner med barn. Går på babysim och mammagympa.

Skönt att höra att det går bra även om de inte haft så mycket barnvakt innan.

Svar på tråden Börja förskola