jennyz skrev 2017-10-01 23:18:23 följande:
Vi har gjort IVF och blivit gravid två ggr, har haft blödningar vid båda graviditeterna, men just andra så fick jag väldigt ont i magen vid v 6 tror jag och började blöda lite, sedan rätt mycket en kväll, gav helt upp då, men fick göra VUL två dagar senare som visade på ett hjärta som slog... fick vid båda graviditeterna två ägg insatta, så man undrar såklart... släppte dock tankarna rätt snabbt och gladde mig åt den som var kvar i magen och kom ut frisk och kry :)
Tack för att du delar med dig!
Då verkar det vara liknande som i mitt fall. Med min första hade jag mer som mensvärk vilket jag trodde var normalt för "det skulle ju kännas så när livmodern växer" som man läst om. Men nu misstänker jag att även den började som en tvillinggraviditet. Man undrar ju och jag känner att det är skönt att åtminstone vara rätt säker på att min andra graviditet började som två.. Nu tycker jag det mest känns häftigt att det gjorde det och otroligt tacksam över att kroppen koncentrerade sig på en och att jag faktiskt ändå var gravid när vi trodde att vi hade förlorat vår kommande bebis.
J
jennyz skrev 2017-10-01 23:18:23 följande:
Vi har gjort IVF och blivit gravid två ggr, har haft blödningar vid båda graviditeterna, men just andra så fick jag väldigt ont i magen vid v 6 tror jag och började blöda lite, sedan rätt mycket en kväll, gav helt upp då, men fick göra VUL två dagar senare som visade på ett hjärta som slog... fick vid båda graviditeterna två ägg insatta, så man undrar såklart... släppte dock tankarna rätt snabbt och gladde mig åt den som var kvar i magen och kom ut frisk och kry :)
Tack för att du delar med dig! Å vad skönt att det ändå gick bra med den ena! :)
Då verkar det vara ungefär som jag haft det bara att mina varit "naturliga" graviditeter. Med min andra är jag nu säker på att det var en tvillinggraviditet från början men börjar misstänka att min första kanske också var det.. Då hade jag ont som mensvärk vid både blödningarna och annars också och trodde att det skulle kännas så då jag hade läst om att det känns som mensvärk när livmodern växer.. Vi trodde dock att det var ett missfall men fick ett ultraljud några dagar efteråt som visade ett tickande hjärta så vi blev ju jätteglada och tänkte inte mer på det.
Med andra graviditeten hade jag mer ont, annars var blödningarna lika som första gången, hade ljusrosa flytningar en vecka innan färska blodet kom (med första var det bruna flytningar) och strax därefter även en klump. Någon klump kan jag inte minnas med första men har läst att kroppen kan ta hand om det invändigt med tidiga missfall.. Eller kan jag ha missat det om det kom ut i toaletten tillsammans med blod..
Men iaf, med andra bekräftade ju 1177 att det var ett missfall och när jag fortsatte känna graviditetssymptom hade inte gyn resurser till att ge oss ett tidigt ultraljud för en bekräftelse, även om de hade velat det sa dem. Därför har det känts ganska jobbigt när vi fick vänta enda till v 13 för en bekräftelse på graviditeten. Även om jag då kände mig rätt säker på att jag fortfarande var gravid blev allt så jobbigt hur man skulle känna när vi faktiskt trodde att det var kört. Vi sörjde missfallet som kanske inte var ett missfall.. Eller skulle vi våga vara glada för att vi kanske var gravida? Å om jag inte var gravid varför hade jag då alla symptom så som illamående, yrsel, ömt tandkött, flåsig, svullen mage osv. Allt blev så himla rörigt av att 1177 sa bestämt att det var ett missfall fast jag ändå var gravid sen. Därför känns det väldigt skönt nu att veta att det var det men att det otroligt nog fanns en till liten en som jag är otroligt tacksam över. Å tacksam över att kroppen ändå koncentrerade sig på en som idag är fullt frisk och för mig världens finaste son. :)