• Anonym (Fundersam.....)

Hur har folk med barn råd att separera?

Exempel: före detta arbetskollega har tydligen separat från sin man och de har två gemensamma barn.

Killen var tät och drev välfungerade familjeföretag medan hon har ett "vanligt" arbete med kanske 30 000 i månaden.

Innan bodde de i nybyggt och fint hus och hade två nya bilar.

Nu har de flyttat isär och hon bor i hyresrätt och ska "ställa om" från ett liv där stålar aldrig varit ett problem.

Hur går sånt här? Kan inte vara lätt. Vilken omställning det måste vara!

Jag menar, säkert en hyra på 6500 kronor, hon kommer behöva vara hemma ibland för sjukt barn, behöver egen bil och barnen har behov.

Någon med erfarenhet?

Hennes möjligheter att få ett arbete med betydligt bättre betalt är obefintliga.

Ska hon få uppleva det hon tidigare upplevade behöver hon träffa ny kille med guldbyxor.

• Svar på tråden Hur har folk med barn råd att separera?
  • Anonym (Uhuh)

Alltså med den lönen klarar man vad som helst.. Jag tjänar inte ens 30 000 före skatt ...

Visst det är inte speciellt kul och man får dra ner på mycket.. Köpte den billigaste bilen jag kunde hitta, handlade billigt, vara frukt de veckor jag hade barnen etc... Allt går..

Det handlar om prioriteringar... Med en lön på 30 kan du leva gott även som ensamstående även om du kanske inte kan leva i lyx

• Anonym (man)

Det är heeeeelt omöjligt om man tycker att stålar är det viktigaste i världen.
    Det är fullständigt möjligt om man tycker att andra saker i livet är viktigare än pengar. Då accepterar man att man kommer få ställa om sitt liv och leva snålare mot att man vinner frihet och sinnesro.

Anonym (Uhuh) skrev 2017-09-30 23:11:38 följande:

Alltså med den lönen klarar man vad som helst.. Jag tjänar inte ens 30 000 före skatt ...

Visst det är inte speciellt kul och man får dra ner på mycket.. Köpte den billigaste bilen jag kunde hitta, handlade billigt, vara frukt de veckor jag hade barnen etc... Allt går..

Det handlar om prioriteringar... Med en lön på 30 kan du leva gott även som ensamstående även om du kanske inte kan leva i lyx

30 000 kronor brutto i månaden och med två barn mellan 2-5 år så kan jag tänka mig att man behöver vara hemma ibland med sjukt barn.

Nej, pengar är verkligen inte allt.

Men tänker på omställningen från mycket till mindre pengar.
  • Anonym (Vv)
    Anonym (Fundersam.....) skrev 2017-09-30 22:50:51 följande:

Exempel: före detta arbetskollega har tydligen separat från sin man och de har två gemensamma barn.

Killen var tät och drev välfungerade familjeföretag medan hon har ett "vanligt" arbete med kanske 30 000 i månaden.

Innan bodde de i nybyggt och fint hus och hade två nya bilar.

Nu har de flyttat isär och hon bor i hyresrätt och ska "ställa om" från ett liv där stålar aldrig varit ett problem.

Hur går sånt här? Kan inte vara lätt. Vilken omställning det måste vara!

Jag menar, säkert en hyra på 6500 kronor, hon kommer behöva vara hemma ibland för sjukt barn, behöver egen bil och barnen har behov.

Någon med erfarenhet?

Hennes möjligheter att få ett arbete med betydligt bättre betalt är obefintliga.

Ska hon få uppleva det hon tidigare upplevade behöver hon träffa ny kille med guldbyxor.

Jag lämnade hus+två bilar+man och gick till br med 2 barn vv. Lön strax över 33 efter skatt och vi har det bra. Reser några ggr/år, köper bra mat och har hela och rena kläder. Jag har det inte lika bra ekonomiskt som innan men jag har fått tillbaka livet:).
  • jmc0104

När jag separerade från mina äldsta barns pappa för 10 år sen så hade jag en inkomst på 18000 före skatt. Hyran på min lägenhet var knappt 7000. Nej, det var inte så kul men det gick! Med 30000 i lön och den hyran du nämner så är det, i mina ögon, inget problem överhuvudtaget. Är man van vid "lyx" så drar man ner på det. I mitt fall fanns inte alternativet att stanna kvar bara för att det var ekonomiskt fördelaktigt.

Anonym (Vv) skrev 2017-09-30 23:22:15 följande:
    Jag lämnade hus+två bilar+man och gick till br med 2 barn vv. Lön strax över 33 efter skatt och vi har det bra. Reser några ggr/år, köper bra mat och har hela och rena kläder. Jag har det inte lika bra ekonomiskt som innan men jag har fått tillbaka livet:).
    Förstår att jag varit otydlig i min trådstart.

Personen tjänar cirka 30 000 kronor brutto i månaden och bor i hyresrätt som säkert kostar 6500 kronor/månad.

Och jag tänker att man behöver vara hemma ibland med sjuka barn. Och att man behöver bil, göra saker med barnen och allt annat.

Och detta är att jämföra med ett liv där hon inte behövt bry sig om stålar.
  • Frontline
    Anonym (Fundersam.....) skrev 2017-09-30 23:26:19 följande:
    Förstår att jag varit otydlig i min trådstart.

Personen tjänar cirka 30 000 kronor brutto i månaden och bor i hyresrätt som säkert kostar 6500 kronor/månad.

Och jag tänker att man behöver vara hemma ibland med sjuka barn. Och att man behöver bil, göra saker med barnen och allt annat.

Och detta är att jämföra med ett liv där hon inte behövt bry sig om stålar.
    Med den inkomsten och den hyran vad är problemet?
    Har kompisar som har ca 20K med 3 barn och bor i hus med samma hyra och dom fixar det galant..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
    Frontline skrev 2017-09-30 23:31:24 följande:
    Med den inkomsten och den hyran vad är problemet?
    Har kompisar som har ca 20K med 3 barn och bor i hus med samma hyra och dom fixar det galant..
    Ingen förstår mig. Hon har i sitt tidigare liv kunnat göra vad som helst, funnits pengar i överflöd men nu sprack kärleken.

Och hon ska nu leva på 30 000 brutto i månaden.
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Fundersam.....) skrev 2017-09-30 23:37:37 följande:
    Ingen förstår mig. Hon har i sitt tidigare liv kunnat göra vad som helst, funnits pengar i överflöd men nu sprack kärleken.

Ja?
    Pengar är ju inte allt.
    Hennes ex lär ju inte kunna driva företaget och vara närvarande pappa som ensamstående heller...
  • Anonym (321)
    Anonym (Fundersam.....) skrev 2017-09-30 23:37:37 följande:

Det är vad som händer om du lägger upp ditt liv med grunden att du ska leva på någon annan.

Svar på tråden Hur har folk med barn råd att separera?