En annan orsak var ju de relativa betygssytemet (med skalan 1-5) som fanns från 1967 fram till mitten av 90-talet.
Då sattes betyget utifrån en normalfördelning där en viss andel skulle kunna få 1: eller 5:a medan det stora flertalet skulle hamna omkring medel/3:a. Man jämförde alla elever prestation med hjälp av standardprov och centralprov för alla elever i landet.
Kopierat från skolverket: Det relativa betygssystemet byggde på den matematiska teorin om normalfördelning och hade som främsta syfte att på ett systematiskt och tillförlitligt sätt rangordna eleverna sinsemellan för att därigenom garantera ett rättvist urval till studier vid gymnasium eller vid universitet och högskola.
Detta baserades på den kritiserade[3] hypotesen att elevernas prestationer från ett stort antal sammanvägda uppgifter för en stor grupp elever fördelar sig enligt ennormalfördelning. Betygen räknades ut som standardpoäng, med medelvärdet 3,0 och standardavvikelsen 1,0 hos betygen.
En följd av övergången från de sjugradiga bokstavsbetygen till den femgradiga skalan var att begreppet underkänd försvann. Därmed ändrades också villkoren för att flytta till högre årskurs. Den som i sitt årskursbetyg hade ett betygsmedeltal på 2,3 eller därunder, kunde kvarsättas om klasskonferensen så beslutade. Konferensen beslöt ofta att flyttning kunde ske, om eleven prövade med förbättrade resultat i ett eller ett par namngivna ämnen. Med tiden kom betyget ett (och många gånger även betyget två) att betraktas som underkänt fast detta aldrig varit avsikten.
Den femgradiga betygsskalan innebar ofta att man på många skolor använde ett informellt, muntligt betygssystem där lärarna satte plus- eller minustecken efter betygen.
Det var också ganska luddigt vad som skulle uppnås för ett visst betyg. Vissa lärare baserade betygen på ett fåtal prov, eller bara på hur man betedde sig i klassrummet, eller bara på godtycke. Samt standardproven då. Och fick man dåligt på det så hjälpte det inte hur bra man än gjort på andra prov, eller kunder resonera på lektionerna. Tyvärr.
Många lärare missförstod dessutom systemet och tyckte att normalfördelningen skulle gälla inom varje klass. Alla som gick i skolan på den tiden har väl fått höra att tyvärr, 5:orna är slut så du får bara en 4:a. Eller du skulle fått 4,5 om det fanns, men då får du en 4:a. Eller det är en stark 4: som kanske kan bli en 5:a...
I praktiken innebar det systemet att man i en klass med duktiga och ambitiösa elever fick kämpa ordentligt för att få ett bra betyg, medan en elev i en klass med mindre duktiga och ambitiösa elever lätt kunde få högre betyg i jämförelse med andra sämre elever.
Även väldigt ovanligt att få underkänt. Man kunde få streck i betyg, men då var det oftast för att man inte hade nästan nån närvaro. Annars fick man åtminstone en 1:a.
Sen fanns ju OBS-klasserna åtminstone på 80-talet så att man sorterade ut de elever som presterade sämre av olika orsaker medan man idag inkluderar många av dem i det vanliga skolsystemet.
Nu när betyget ges utifrån ett visst kunskapsmål som ska ha uppnåtts så bedöms man ju utifrån sin egen prestation oavsett hur de andra elevernas prestation ser ut. Det är tydligt vad man ska kunna, hur man ska kunna reflektera, vad som ska uppnås för de olika betygen. Man ser också en process, så det är svårt att ta igen om man missat en del av ett ämne.
Inte lika lätt att slinka igenom. Också mycket svårt för någon med inlärningssvårigheter eller andra svårigheter att uppnå kunskapskraven och få ett betyg som räcker till.