• Alexi

    Hur är det möjligt att inte bli behörig till gymnasiet?

    Ser statistik från Skolverket om niornas resultat. Det är på många håll typ 70-80 procent bara som är behöriga till gymnasiet. Hur lyckas man med det? Hur svårt kan det vara att nå grundläggande behörighet? Känns som att det problemet inte fanns på 1980-90-talen. Har eleverna blivit helt slöa?

    (Och statistiken är då INTE med nyanlända, dessa är borträknade)

  • Svar på tråden Hur är det möjligt att inte bli behörig till gymnasiet?
  • CitronTulo

    Så länge betygssystemet med 1 - 5 (försvann väl i mitten av 90-talet?) fanns så var det ju svårt att bli underkänd i ett ämne då det krävdes att man inte ens var på lektionerna för att inte iallafall få en 1:a i betyg. Senare kunde man få ett UG (underkänd i betygsskalan G-MVG) och nu kan man få ett F..
    Därför blev man behörig lättare tidigt, även om betygen kanske inte räckte att komma in på så många ställen om man hade ett medel på 1,2 typ..

  • John22
    CitronTulo skrev 2017-09-29 08:49:13 följande:

    Så länge betygssystemet med 1 - 5 (försvann väl i mitten av 90-talet?) fanns så var det ju svårt att bli underkänd i ett ämne då det krävdes att man inte ens var på lektionerna för att inte iallafall få en 1:a i betyg. Senare kunde man få ett UG (underkänd i betygsskalan G-MVG) och nu kan man få ett F..
    Därför blev man behörig lättare tidigt, även om betygen kanske inte räckte att komma in på så många ställen om man hade ett medel på 1,2 typ..


    IG (Icke Godkänt) hette det i betygskalan G-MVG.
  • Alexi

    Men ändå. Att inte nå godkänt, har man ens ansträngt sig i skolan då?

  • LFF
    Alexi skrev 2017-09-29 09:02:13 följande:

    Men ändå. Att inte nå godkänt, har man ens ansträngt sig i skolan då?


    Troligen inte. Eller så har man haft inlärningssvårigheter som ignorerats av skolan under lång tid vilket gjort att man inte kunnat ta till sig kunskap. Eller så har man haft en väldigt problematisk hemsituation som man hållit hemlig men som gjort att man inte kunnat fokusera på skolan. Finns lika många orsaker som det finns ungar som inte klarat av grundskolan.  Att säga att de inte ansträngt sig är att förenkla verkligheten väldigt.
  • konichiwa
    Alexi skrev 2017-09-29 09:02:13 följande:

    Men ändå. Att inte nå godkänt, har man ens ansträngt sig i skolan då?


    Nej, det har man inte. Men det kan ju finnas ganska många förklaringar till det. Antipluggkultur, psykisk ohälsa, inlärningssvårigheter, föräldrar som inte bryr sig, osv osv.
  • CitronTulo
    John22 skrev 2017-09-29 09:00:16 följande:
    IG (Icke Godkänt) hette det i betygskalan G-MVG.
    Just det, så var det!
  • mso

    När jag gick högstadiet (mitten av 90-talet) så var det en person som inte var i skolan mer än två-tre dagar/månad. Resten av tiden så var det festande, rymde hemifrån osv. De få dagarna som han var i skolan så var han bara på vissa lektioner. Som konsekvens så fick han streck i de flesta ämnena och därmed inte behörig till gymnasiet.
    De flesta som inte får behörighet till gymnasiet har antingen hoppat av, eller skolkat väldigt mycket.

  • wion

    En annan orsak var ju de relativa betygssytemet (med skalan 1-5) som fanns från 1967 fram till mitten av 90-talet.

    Då sattes betyget utifrån en normalfördelning där en viss andel skulle kunna få 1: eller 5:a medan det stora flertalet skulle hamna omkring medel/3:a. Man jämförde alla elever prestation med hjälp av standardprov och centralprov för alla elever i landet. 

    Kopierat från skolverket: Det relativa betygssystemet byggde på den matematiska teorin om normalfördelning och hade som främsta syfte att på ett systematiskt och tillförlitligt sätt rangordna eleverna sinsemellan för att därigenom garantera ett rättvist urval till studier vid gymnasium eller vid universitet och högskola.

    Detta baserades på den kritiserade[3] hypotesen att elevernas prestationer från ett stort antal sammanvägda uppgifter för en stor grupp elever fördelar sig enligt ennormalfördelning. Betygen räknades ut som standardpoäng, med medelvärdet 3,0 och standardavvikelsen 1,0 hos betygen.


    En följd av övergången från de sjugradiga bokstavsbetygen till den femgradiga skalan var att begreppet underkänd försvann. Därmed ändrades också villkoren för att flytta till högre årskurs. Den som i sitt årskursbetyg hade ett betygsmedeltal på 2,3 eller därunder, kunde kvarsättas om klasskonferensen så beslutade. Konferensen beslöt ofta att flyttning kunde ske, om eleven prövade med förbättrade resultat i ett eller ett par namngivna ämnen. Med tiden kom betyget ett (och många gånger även betyget två) att betraktas som underkänt fast detta aldrig varit avsikten.


    Den femgradiga betygsskalan innebar ofta att man på många skolor använde ett informellt, muntligt betygssystem där lärarna satte plus- eller minustecken efter betygen.



    Det var också ganska luddigt vad som skulle uppnås för ett visst betyg. Vissa lärare baserade betygen på ett fåtal prov, eller bara på hur man betedde sig i klassrummet, eller bara på godtycke. Samt standardproven då. Och fick man dåligt på det så hjälpte det inte hur bra man än gjort på andra prov, eller kunder resonera på lektionerna. Tyvärr.


    Många lärare missförstod dessutom systemet och tyckte att normalfördelningen skulle gälla inom varje klass. Alla som gick i skolan på den tiden har väl fått höra att tyvärr, 5:orna är slut så du får bara en 4:a. Eller du skulle fått 4,5 om det fanns, men då får du en 4:a. Eller det är en stark 4: som kanske kan bli en 5:a...

    I praktiken innebar det systemet att man i en klass med duktiga och ambitiösa elever fick kämpa ordentligt för att få ett bra betyg, medan en elev i en klass med mindre duktiga och ambitiösa elever lätt kunde få högre betyg i jämförelse med andra sämre elever.

    Även väldigt ovanligt att få underkänt. Man kunde få streck i betyg, men då var det oftast för att man inte hade nästan nån närvaro. Annars fick man åtminstone en 1:a.

    Sen fanns ju OBS-klasserna åtminstone på 80-talet så att man sorterade ut de elever som presterade sämre av olika orsaker medan man idag inkluderar många av dem i det vanliga skolsystemet. 

    Nu när betyget ges utifrån ett visst kunskapsmål som ska ha uppnåtts så bedöms man ju utifrån sin egen prestation oavsett hur de andra elevernas prestation ser ut. Det är tydligt vad man ska kunna, hur man ska kunna reflektera, vad som ska uppnås för de olika betygen. Man ser också en process, så det är svårt att ta igen om man missat en del av ett ämne.

    Inte lika lätt att slinka igenom. Också mycket svårt för någon med inlärningssvårigheter eller andra svårigheter att uppnå kunskapskraven och få ett betyg som räcker till. 
     
  • mso

    Det var ju även hela grejjen med att om lärarna gav någon en 5a så var de även tvugna att ge en 1a. Hade en lärare som alltid gav 3or till alla i sitt ämne för han ville inte tvingas att sätta en 1a eller 2a.

  • wion
    mso skrev 2017-09-29 11:32:52 följande:

    Det var ju även hela grejjen med att om lärarna gav någon en 5a så var de även tvugna att ge en 1a. Hade en lärare som alltid gav 3or till alla i sitt ämne för han ville inte tvingas att sätta en 1a eller 2a.


    Ja, fast det skulle ju vara räknat på hela landet, inte i varenda klass, eller ens i varje skola. Mån måånga lärare missförstod detta. 
Svar på tråden Hur är det möjligt att inte bli behörig till gymnasiet?