• Jue

Olja istället för dagkräm?

Har ibland olivolja i ansiktet när jag är torr och tycker det funkar bra. Hade tänkt prova med kokosolja också så småningom. Har hittills dock inte använt det innan jag applicerat smink, utan bara hållit mig till "riktiga" krämer. Undrar därför om man kan ha olja (typ oliv, kokos eller annan) i ansiktet under sminket, eller om sminket blir dåligt då t.ex.?

Vad tror ni? 

• Svar på tråden Olja istället för dagkräm?
  • UniformYankie

Olja är inte fuktgivande och huden behöver fukt, speciellt nu när det lider mot kallare tider. I en vanlig dagkräm har du ju allt som oftast minst 1 fuktgivande ingrediens och minst 1 olja som kapslar in fukten. 
    Själv har jag dock använt kokosolja som sminkborttagningsmedel, tyckte det funkade jättebra, kändes inte så slitsamt på huden. 
    Men om du kan ha oljan under smink är väldigt beroende på om du har en vattenbaserad eller oljebaserad foundation, och om din hud verkligen behöver så mycket fett att det är en bra idé att täcka ansiktet i olja varje dag... 

• Jue
    UniformYankie skrev 2017-09-29 09:53:03 följande:

Olja är inte fuktgivande och huden behöver fukt, speciellt nu när det lider mot kallare tider. I en vanlig dagkräm har du ju allt som oftast minst 1 fuktgivande ingrediens och minst 1 olja som kapslar in fukten. 
    Själv har jag dock använt kokosolja som sminkborttagningsmedel, tyckte det funkade jättebra, kändes inte så slitsamt på huden. 
    Men om du kan ha oljan under smink är väldigt beroende på om du har en vattenbaserad eller oljebaserad foundation, och om din hud verkligen behöver så mycket fett att det är en bra idé att täcka ansiktet i olja varje dag... 

Använder inte foundation utan bara concealer och puderprodukter. Hur tror du exempelvis bronzer gör sig tillsammans med olja? Kan produkten blir dålig?
  • UniformYankie
    Jue skrev 2017-09-29 11:00:07 följande:
    Använder inte foundation utan bara concealer och puderprodukter. Hur tror du exempelvis bronzer gör sig tillsammans med olja? Kan produkten blir dålig?
    Jag tror inte att den kommer fästa så bra, risken är att den bara "glider runt" på huden eller blir fläckig, men du kan ju testa och se om det funkar. Glad
  • Jue
    UniformYankie skrev 2017-09-29 14:49:42 följande:
    Jag tror inte att den kommer fästa så bra, risken är att den bara "glider runt" på huden eller blir fläckig, men du kan ju testa och se om det funkar. Glad
    Hade gärna testat men vill inte riktigt riskera att oljan gör att produkten börjar få bakterieodlingar eller nått sånt... :/
Svar på tråden Olja istället för dagkräm?