Mangodina skrev 2017-09-26 07:54:28 följande:
Jag mår ganska dåligt över der här; mina 2 hankatter;20 resp 15 veckor gamla, inte överviktiga och får bra foder har ALLTID bajs där bak efter toa-besök och de tvättar aldrig sig där. Jag måste ta våtservetter och fixa det varje dag. detta är stressande eftersom jag vet att om jag inte gör det direkt efter deras toa besök så hinner de sätta sig överaallt. vad ska jag göra? finns det nåtot jag kan göra? I löngden är detta ohållbart! hjälp!
Om katterna är långpälsade kan du ansa i rumphåret. Det får jag göra med mina med jämna mellanrum.
Se även över kosten, det kan vara så att de är känsliga mot sitt nuvarande foder. Är de redan lite små-känsliga i magen så gör en riktigt långsam övergång till det nya fodret så magarna inte kraschar totalt. En vecka 20%nytt, 80% gammalt, nästa v tar du 40% nytt, 60%gammalt, v3 60%nytt 40%gammalt osv.
Se också till att det finns minst 3 lådor, och att de ger varandra ro när de är på lådan. Om de blir stressade av varandra kan de lämna lådan innan de är helt klara med sina bestyr.