Varför anses autism vara så hemskt?
Så fort autism nämns i en tråd, i princip oavsett sammanhang, så är det med tonen av att det är något hemskt, obehagligt eller farligt. Att man inte ska "skrämma upp" föräldrar med skadliga misstankar om att deras barn kanske skulle kunna ha autism, för "riktigt så illa behöver det ju faktiskt inte vara".
Men varför är det så? Varför ser neurotypiska (antar jag) personer ofta autism som något så otroligt negativt?
Jag kan självklart förstå om personer utan någon kunskap om autism har fördomar som gör att de ser det som något uteslutande negativt, t.ex pga hur autism ofta framställs i filmer och mediarapportering. Eller om någon vars barn har andra problem i kombination med autism ser det som en försvårande faktor, t.ex om barnet har en utvecklingsstörning eller är svagbegåvat, om det även har andra funktionshinder, inlärningssvårigheter, uppförandestörning, etc. Ibland kanske ett barn "bara" har rutiner som är extra krävande men detta är ju så otroligt individuellt att det inte säger någonting generellt om personer med autismspektrumtillstånd.
Det enda som diagnosen kräver är att en person ska ha vissa rutiner och sociala skillnader gentemot neurotypiska personer - och just i förhållande till dessa, inte i förhållande till andra personer med autism. Diagnoskriterierna säger däremot ingenting om hur väl personer med autism kan interagera med varandra och inte heller något om hur en person med autism upplever sig själv och sin egna livskvalitet.
I många trådar får jag uppfattningen av att många likställer autism med ett dåligt eller iaf ett klart sämre liv för den som har diagnosen och dennes familj, enbart pga autismen, och även att ingen egentligen säger emot denna uppfattning.
Är det verkligen bara jag som reagerar på detta och som anser att autism inte alls behöver ses som något negativt?