• Samurai7

Donera spermier till kompis

Hej!

Jag har en väninna som lever som ensamstående och vill ha mina spermier att inseminera sig med inom vården. Enligt nuvarande lagstiftning kommer detta i sådana fall innebära att jag inte kan göra anspråk på föräldraskapet för barnet samtidigt som hon kan inte kräva någon som helst delaktighet av mig under barnets uppväxt.

Min nuvarande inställning är att detta vore spännande att genomföra och samtidigt hedrande att få hjälpa henne att förverkliga sin dröm att bli mamma med mina spermier.

Mina farhågor är dock att det kommer att bli känslor inblandade vid ett senare tillfälle i mitt liv. Det känns jättebra just nu, men jag slits mellan tankar om huruvida det spelar någon roll ifall mitt DNA är i min väninnas unge eller inte.

Är det hela bara en dum idé av mig som inte ser helheten? Det vore bra om jag kunde få lite fler infallsvinklar på det hela. Kanske det är några här som har egna erfarenheter av någon liknande situation?

• Svar på tråden Donera spermier till kompis
  • viseversa

Ja du kommer ju bli biologisk pappa till barnet. Barnet kan likna dig väldigt mycket. Vet inte om det är så smart om ni är nära vänner om du inte hade tänkt vara delaktig eller om hon inte vill att du är det. Du kommer ju se barnet antar jag och sen veta att du är biologisk pappa men inte har någon rätt till barnet. Klarar du av det? Kan hon inte använda spermier från en anonym donator?

• nevermind

När jag skulle donera ägg fick jag höra att om jag donerar till en närstående så går mina ägg till någon annan och min vän går före i kön. Det brukar tydligen vara minst komplicerat.

• Jxjxjfjg

Har du egna barn sedan tidigare? Jag tänker att det första barnet på något sätt är lite magiskt, mina spermier blev en människa! och den upplevelsen hade jag velat vara med och uppleva på nära håll. Men det är bara jag.

• viseversa
    nevermind skrev 2017-09-25 09:43:58 följande:

När jag skulle donera ägg fick jag höra att om jag donerar till en närstående så går mina ägg till någon annan och min vän går före i kön. Det brukar tydligen vara minst komplicerat.

Ja det låter faktiskt bra. Måste vara konstigt att se "sitt" barn växa upp med någon annan som förälder.
Svar på tråden Donera spermier till kompis