• Fröken W

Ont i blygdbenet

Hej!

För snart ett år sedan föddes mitt första barn. Under graviditeten hade jag inte några större problem med foglossning, det var en kort period som det gjorde ont vid vissa rörelser men det gick över. Sedan kunde jag få ont/bli öm i blygdbenet om jag gick långt. Detta är fortfarande kvar. När jag varit ute och gått så får jag ofta ont efteråt. Det känns ingenting när jag går.

Är det någon som haft det lika?

Tips på vad man kan göra åt det? Träna någon särskild muskel? Hur isf?

• Svar på tråden Ont i blygdbenet
  • Cluedo1974

Det är troligen främre bäckenfogen, symfysen, som gör ont.

Träna bäckenbottenmuskulatur, ben-, bål och ryggmuskulatur. Börja _mycket_ försiktigt (typ ligga ner och spänna magmusklerna lite) med en övning i taget och backa i intensitet om du får ont - även om smärtan kommer först flera timmar senare.

Jag kan rekommendera att du kontaktar sjukgymnast Thomas Torstensson i Sundsvall.

• Fröken W
    Cluedo1974 skrev 2017-09-24 21:39:42 följande:

Det är troligen främre bäckenfogen, symfysen, som gör ont.

Träna bäckenbottenmuskulatur, ben-, bål och ryggmuskulatur. Börja _mycket_ försiktigt (typ ligga ner och spänna magmusklerna lite) med en övning i taget och backa i intensitet om du får ont - även om smärtan kommer först flera timmar senare.

Jag kan rekommendera att du kontaktar sjukgymnast Thomas Torstensson i Sundsvall.

Tack för svar!

Ja, jag är galet omusklad för tillfället så jag får väl helt enkelt börja med lite lättare styrketräning och hoppas att det blir bättre då.

Hjälper inte det så får jag överväga att kontakta sjukgymnast. Börjar väl kolla lite närmre, får jag rätt hjälp här så kanske jag kan kontakta Thomas.

Hur funkar sånt? Får man söka hjälp i andra kommuner?
Svar på tråden Ont i blygdbenet