• Fundersam man 1972

Skilsmässa med skuldsanering

Min fru har tagit upp Skilsmässa efter 13år Gråter.  Försöker diskutera men tyvärr går det inget vidare. Hon mår lite Psykiskt dåligt men det är ju ingen ursäkt.       Nu till själva frågan. 
    Hon är på G med en skuldsanering och i den ligger även jag fast jag är klar med min. Det står att jag är solidariskt ansvarig. Men om hon nu vill Skiljas då kan väl inte jag vara solidariskt ansvarig ?? eller ?? Jag har redan sanerat just dom skulder som vi hade.

Hur gör man och vart vänder man sig. 
    Hur får man tag i ett boende ??  Det är ju helt sanslöst svårt att hitta något i Linköping.  Bor just nu i Stångåstadens LGH och dom kör med kö poäng vilket kräver typ 3-10 års kö för att hitta en LGH.

Behöver lite stöd och råd mitt i allt..   
    Va snabbt ett liv kan förändras Gråter

• Svar på tråden Skilsmässa med skuldsanering
  • Kerubmamman

När ni skiljer er än ni var och en ansvariga för era egna skulder, men gemensamma lån/skulder är ni solidariskt ansvariga för. 
    Har du haft skuldsanering? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kerubmamman

Vid skuldsanering delas gemensamma lån på hälften. 

A och B har en gemensam skuld på 100 tkr. A söker skuldsanering. As halva avskrivs och B är därefter ansvarig för en skuld på 50 tkr. A är inte längre ansvarig för den resterande skulden. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Jamesdio

Riktigt så är det inte!

En skuld som både A och B stod på från början och som ingår i en skuldsanering som A gör tas upp i sin helhet i As skuldsanering. A betalar en viss summa på denna skuld under sin skuldsanering. Det som sedan är kvar kan A aldrig bli krävd på. Däremot kan B bli krävd på hela resterande skuld oavsett om det är mer än hälften kvar. Så i princip kan B bli skyldig att betala 100 % på den gemensamma skulden om A får en noll-plan (dvs att A inte ska betala något alls under sin skuldsanering).

• Jamesdio

Sedan till frågan hur man gör med bostad. Det beror lite på hur situationen ser ut för er förstås. Du är klar med skuldsanering och har alltså inga anmäkningar kvar? Din fru är på G med skuldsanering och kommer alltså ha anmärkning i minst 5 år till. Detta talar ju för att det kommer vara din fru som har störts behov av ert nuvarande boende. För dig gäller nog alternativet att försöka hitta något i andra hand tills du har tillräckligt lång kötid eller har möjlighet att köpa något eget.

Svar på tråden Skilsmässa med skuldsanering