• milania

Ni som gjort bröstförminskning!

Hej jag har lite frågor till er som gjort bröstförminsking.
    Jag ska göra det om några veckor och jag är minst sagt nervös. 
    På informationsmötet pratades om huuuur mycket risker och komplikationer som helst. Men jag har bestämt mig för att göra den ändå pga smärta osv som vi inte behöver gå in på. Får alltså en operation av landstinget. 

Hade ni ont efteråt? Och isåfall hur ont? (jag vet att smärta är individuellt), men vill höra hur ni tyckte det var.

Läkaren sa att man inte ska röra armarna uppåt och att det kan vara jobbigt att röra sig över huvud taget den första tiden. Hur upplevde ni det?

Hur blev era ärr? 
    Någon som råkade ut för nån komplikation?

Jag är ensamstående med min dotter så är lite orolig hur det ska gå. Hon får ju vara på förskola men det är ju inte precis hela dagarna och inte på helger. 

OCH en sista fråga. 
    Fick ni bestämma lite vilken storlek det skulle bli eller sa dom att det gäller en storlek för alla? 
    Jag är liiite missnöjd för jag har alltid haft stora bröst. Och läkaren sa nu då att de minskas ner till B-kupa för alla. Bkupa hade jag i typ sjätte och sjunde klass. Alltså mer än 10 år sen. är van vid större. Hade mycket gärna velat ha C men det var inget man kunde välja. 

Men jag klagar inte. Det kommer bli mycket bättre än jag har det så det är inte så :) 

MVH

NERVÖS GGR 100000

• Svar på tråden Ni som gjort bröstförminskning!
  • Guapa

Det låter helt knäppt om du inte får vara med och bestämma storlek. Olika bröst passar olika kvinnor beroende på kroppens utseende. Om du ändå fått en operation beviljad borde det vara för allas bästa att du även blir tillfreds med resultatet. Ju mer de plockar bort desto större risker borde det innebära så det är ju märkligt om de kör en och samma mall för alla. 

Jag har gjort både förminskning och förstoring, dock var det över 10 år sedan så jag minns inte riktigt hur det kändes. Det stramade och var ömt ett antal veckor efter operationen och man ska vara försiktig med lyft etc den första tiden. Hur gammal är din dotter? Är hon stor nog att klä sig själv eller behöver du lyfta henne? I så fall skulle du behöva hjälp, åtminstone de första två veckorna. Den akuta smärtan får man smärtlindrande för och den försvinner rätt snabbt. Men - som sagt - ta det väldigt lugnt och börja inte lyfta tunga saker för tidigt så att det läker på bästa sätt. 

• milania
    Guapa skrev 2017-09-23 15:54:05 följande:

Det låter helt knäppt om du inte får vara med och bestämma storlek. Olika bröst passar olika kvinnor beroende på kroppens utseende. Om du ändå fått en operation beviljad borde det vara för allas bästa att du även blir tillfreds med resultatet. Ju mer de plockar bort desto större risker borde det innebära så det är ju märkligt om de kör en och samma mall för alla. 

Jag har gjort både förminskning och förstoring, dock var det över 10 år sedan så jag minns inte riktigt hur det kändes. Det stramade och var ömt ett antal veckor efter operationen och man ska vara försiktig med lyft etc den första tiden. Hur gammal är din dotter? Är hon stor nog att klä sig själv eller behöver du lyfta henne? I så fall skulle du behöva hjälp, åtminstone de första två veckorna. Den akuta smärtan får man smärtlindrande för och den försvinner rätt snabbt. Men - som sagt - ta det väldigt lugnt och börja inte lyfta tunga saker för tidigt så att det läker på bästa sätt. 

Ja det kommer bli sjukt ovant och som sagt har inte haft så små på över 10 år så dom borde ju kunnat göra C iallafall.

Hon är 3 så hon klarar det mesta själv. Hon är riktigt aktiv och lekfull och kommer nog kännas jobbigt att inte kunna leka med henne så värst mycket.

Får 4 veckors sjukskrivning och sen tar jag en till vecka ledigt från jobbet pga jag jobbar med barn. Hoppas att det har läkt något tills dess och att inte barnen är allt för på.
  • GAndrea

Hej! Jag gjorde min förminskning 2005. Jag var 15 år. Gick från 75 G till 75 D. De tog bort 2,4 kg. Jag ville gärna ha C-kupa, läkaren sa att de kunde försöka, men problemet är att de inte kan förminska bredden på bröstet. Så det blev en D-kupa för han trodde de skulle se fyrkantiga ut annars. Så för mig var det inte ens tal om att de kunde bli så små som B. Låter jättekonstigt i mina öron att ALLA får B-kupa.

Värst var andra natten. Jag fick med 4 morfinttabletter hem. Och sista tog jag på morgon så på natten hade den släppt. Kommer inte ihåg hur länge jag åt Alvedon.

Jag har faktiskt mätt mina ärr och det är ca 80 cm. Det låter mycket men det mesta sitter under bröstet. Jag blev sydd med stygn innanför huden som man inte behövde ta bort så ärren är jättesmala.

Det jobbigaste var överskåpen i köken. Att ta ner glas och tallrik när man skulle äta så mitt tips är att ställa sånt på bänken innan. Laga eller köp lite matlådor så du slipper greja så mycket med armarna. Att tvätta och torka håret var också jobbigt i början. Hade ungefär axellångt.

Jag fick rådet att tejpa ärren i 6 mån, men jag tejpade nästan ett helt år. Därför tror jag att mina ärr också är så smala. Jag sov även med bygellös bh LÄNGE!

Mina men efteråt är jag har väldigt dålig känsel i bröstvårtorna. När jag vaknade upp efter operationen så snurrade jag väldigt i sängen och ca 3 cm av ärret under vänstra bröstet gick upp så de fick sy om det en gång till. Där är ärret lite tjockare och hör ont ibland av vissa bh-byglar.

Svarade jag lite på alla frågor? Lycka till! Det är det bästa jag har gjort!

• Anonym (Msm)

Jag gjorde en bröst förminskning den 28/9 -17. Bästa jag gjort. Trodde att jag skulle ha mer smärta men hallå den har varit hanterbar. Jag gick på en 5km prommenad igår (12 dagar efter) och kändes jätte bra. Innan har jag känt mig som agda -87 när jag ansträngt mig. Dricka mycket vatten, upp och röra sig, och äta bra mat är bra för läkningen. Jag är sjukskriven en hel månad och jag känner mig oerhört rastlös redan nu! Positivt antar jag.

Jag har dock en fråga. Hur länge är dom svullna och när kan man "fastställa" sin nya storlek? Mina är svullna och jag kan ha samma bh som innnan vilket är lite deppigt. Men utseendemässigt är det otroligt stor skillnsd.

• GAndrea

Jag opererades sista maj och de var svullna hela sommaren, men det lugnade sig vecka gör vecka...

Svar på tråden Ni som gjort bröstförminskning!