Hej! Klarade en vårdnadstvist med hjälp av min nuvarande man (också jurist) mot mitt ex om våra gemensamma barn. Jag har gedigen erfarenhet som jurist och flera år på domarbanan (tingsrätt). Vi vann men såhär i efterhand hade jag inte gjort det ensam, av flera skäl. Det är oerhört tidsödande, inte bara att skriva och upprätta inlagor innan muntlig förberedelse och förhandling, flera möten med familjerätten ingår också. Det är lättare sagt än gjort att verka i egen sak i dessa fall, i synnerhet då ens trovärdighet står på spel, det gäller att vara oerhört försiktig så man inte hamnar i anklagandefällan (eller uppfattas göra det). Det är vidare oerhört svårt att tänka objektivt utifrån barnens bästa och man uppfattas ju inte heller vara objektiv eftersom det gäller ens egna barn och mycket står på spel. Frågan om vårdnad är mycket komplex och erfarna advokater/jurister vet vilka bedömningsgrunder domstolen tittar efter. Har du ändå bestämt dig för att göra det själv, kolla grundligt på domstolspraxis om du saknar erfarenhet på området. Lycka till!