• Advok12345

Kan jag klara vårdnadstvisten utan advokat?

Behöver ej fråga om pengarna. Har ingen rätt till hjälp och inga medel att bekosta advokat.

Kan jag ändå klara en vårdnadstvist?

Hur många gånger möts man egentligen efter en muntlig förhandling?

Innan man får en dom?

• Svar på tråden Kan jag klara vårdnadstvisten utan advokat?
  • Anonym (Barn)

Ett barn har väl rätt till både mamman och pappan. Försök hitta en lösning med pappan. Ni kan ju komma överens om delad vårdnad, eller hur?

• Anonym (mumin)
    Anonym (Barn) skrev 2017-10-01 17:08:27 följande:

Ett barn har väl rätt till både mamman och pappan. Försök hitta en lösning med pappan. Ni kan ju komma överens om delad vårdnad, eller hur?

I första hand har barn rätt till trygghet och omsorg. Det går före allt annat.
  • Anonym (Barn)
    Anonym (mumin) skrev 2017-10-01 17:09:41 följande:
    I första hand har barn rätt till trygghet och omsorg. Det går före allt annat.
    Visst. Men en vårdnadstvist gör inte saken bättre.
  • Anonym (My)

Att klara en vårdnadstvist utan advokat är fullt möjligt. Lite jobbigt att sitta med allt själv bara. Sen ska man ha koll på lagen lite. Men sånnt kan man alltid kolla upp.

• Anonym (Jurist)

Hej! Klarade en vårdnadstvist med hjälp av min nuvarande man (också jurist) mot mitt ex om våra gemensamma barn. Jag har gedigen erfarenhet som jurist och flera år på domarbanan (tingsrätt). Vi vann men såhär i efterhand hade jag inte gjort det ensam, av flera skäl. Det är oerhört tidsödande, inte bara att skriva och upprätta inlagor innan muntlig förberedelse och förhandling, flera möten med familjerätten ingår också. Det är lättare sagt än gjort att verka i egen sak i dessa fall, i synnerhet då ens trovärdighet står på spel, det gäller att vara oerhört försiktig så man inte hamnar i anklagandefällan (eller uppfattas göra det). Det är vidare oerhört svårt att tänka objektivt utifrån barnens bästa och man uppfattas ju inte heller vara objektiv eftersom det gäller ens egna barn och mycket står på spel. Frågan om vårdnad är mycket komplex och erfarna advokater/jurister vet vilka bedömningsgrunder domstolen tittar efter. Har du ändå bestämt dig för att göra det själv, kolla grundligt på domstolspraxis om du saknar erfarenhet på området. Lycka till!

• Anonym (erftwrw)
    Anonym (Barn) skrev 2017-10-01 17:08:27 följande:

Hur kommer du fram till att TS är en kvinna???
Svar på tråden Kan jag klara vårdnadstvisten utan advokat?