• ju ju

Långvarig stress

Hej!

Jag skulle så gärna vilja höra om det är nån där ute som har slutat jobba för att kunna bli med barn? Skulle ju bli tufft ekonomiskt men tanken på att inte få barn gör att jag skulle kunna tänka mig att flytta osv. för att få ner kostnader...
    Jag och min sambo är oförklarligt barnlösa men har gjort en abort tillsammans för 5 år sedan. Då pluggade jag och mådde bra, nu har jag jobbat som lärare i 3 år, långvarig stress som verkligen känns i hela kroppen. (många konfliktlösningar varje dag, 900 elever på liten yta så aldrig lugnt, lektions-deadlines, höga krav och dåliga resurser = ångest och ofta vakna på nätterna)

Nu funderar jag på att sluta jobba för att kunna bli gravid. Är det någon som har den erfarenheten eller tänker likadant?

• Svar på tråden Långvarig stress
  • Carambolan

Kan du inte göra något åt din arbetssituation istället? Det låter ju helt orimligt att behöva må så där på jobbet. Lägg på några slitsamma småbarnsår på det, med sömnbrist, vabb och förskolehämtningar, så kommer du ju gå in i väggen på en gång. Det där behöver du lösa mer långsiktigt! Byt jobb.

• Helmut2

Hej!

Mig veterligen finns det inget samband mellan stress och infertilitet såvida den lite påverkar ägglossning. Evt har din ålder påverkat och gjort det svårare för dig att bli gravid.

Ni planerar inte ivf?

Men sjävklart bör du göra något åt din arbetssituation eller byta jobb för ditt allmänna välmående skull, men jag torr inte det behöver oroa dig för att jobbet påverkar din fertilitet

• ChansTillLiv

Det låter kanske som du framförallt vill sluta på ditt jobb och söker en anledning. Men det är ju lärarbrist i Sverige, så det betyder väl att det inte är så svårt att söka sig till en annan arbetsplats när du inte trivs på din nuvarande? Men det är absolut inget fel i att bli hemmafru under småbarnsåren

Svar på tråden Långvarig stress