• Jonte1367

Vad ska pengarna gå till??

Vet inte vilken kategori som passar bäst så det blir övrigt.

Såhär är det, jag är 17 år och för några år sedan blev jag riktigt sjuk och hamnade på sjukhus i lite drygt 1 månad. Sedan dess har jag åkt lite fram o tillbaks från sjukhuset på undersökningar ect. Vi fick ut ca 60 000kr av en försäkring som mina föräldrar har täcknat när jag föddes. Nu har vi hamnat i en liten diskution där min pappa säger att dessa pengar ska gå till mig o "ökade omkostnader" och den medicin som jag får och inte kan leva utan, men denna medicen behöver vi inte betala någonting av tack vare högkostnadsskyddet.

Och dem ökade omkostnaderna finns inte då jag tack vare medicinen (som vi inte betalar) lever precis lika dant som jag gjorde innna. Nu vill mamma och pappa renovera om köket och ta drygt hälften av dessa pengarna. Dessa pengar sitter nämmerligen på ett av mina konton, så jag kan se alla transaktioner som görs men kan inte flytta några penger själv förän jag fyller 18.

Så får dom göra såhär, vems är pengarna och vad ska pängarna gå till, nu har 20 tusen "försvunnit" och några hundra hit och dit. Kan jag kräva tillbaks pengarna eller göra dem återbetalningsskylldiga??

Tacksam för svar. <3

• Svar på tråden Vad ska pengarna gå till??
  • faren

Dina föräldrar använder dina pengar, prata med befintliga kurator om  du går i en skola?

• faren
    Förvånad föräldrar kan vara disponibla till dina "bankonton" tills det året du fyller 18, sen kan de inte längre logga in på ditt konto, om du har et eget då, och fixar med internetbanken, mobilt id, och allt. Men fram till dess, kan de plocka resten av det DU fick från försäkringen, som de gjorde för dig, om de vill.
  • Jonte1367

Vad grisigt. Men försäkringsbolaget betalar väll ut försäkringen för att det skall gå till mig i detta fallet??

• Jonte1367
    faren skrev 2017-09-23 02:36:38 följande:

föräldrar kan vara disponibla till dina "bankonton" tills det året du fyller 18, sen kan de inte längre logga in på ditt konto, om du har et eget då, och fixar med internetbanken, mobilt id, och allt. Men fram till dess, kan de plocka resten av det DU fick från försäkringen, som de gjorde för dig, om de vill.

Dom kan köpa mobiltelefoner till mina syskon ect medans jag måste spara och jobba ihop pegar för allt jag köper, mobil, dator, kläder ect

Dom åkte även till stockholm och bodde på hotel en helg när jag precis kom ut från sjukan. Och jag kunde inte ens följa med för om jag skulle bli sämmre och behövas läggas in igen.

Fy fan...
  • Carambolan

Beror på. Försäkringsbolaget kan mycket väl ha betalat ut pengarna för att täcka dina föräldrars omkostnader. Även om DU inte haft några så kanske de var lediga från arbete för att vara med dig på sjukhuset? Sådant får man iaf ersättning för när det gäller yngre barn.

• Minimalen

Det här kan vara ganska svårt att svara på. Det är ju dina föräldrar som har tecknat och betalat för försäkringen i alla år. Så de anser nog att det är deras pengar. Be någon opartisk vuxen att hjälpa dig att ringa försäkringsbolaget och ta reda på vem som pengarna borde tillhöra. De flesta föräldrar skulle se pengarna som en bra start för barnet ut i vuxenvärlden.

• Jonte1367
    Carambolan skrev 2017-09-23 07:20:10 följande:

Beror på. Försäkringsbolaget kan mycket väl ha betalat ut pengarna för att täcka dina föräldrars omkostnader. Även om DU inte haft några så kanske de var lediga från arbete för att vara med dig på sjukhuset? Sådant får man iaf ersättning för när det gäller yngre barn.

Aha, det tänkte jag inte på. Men dom var inte med mej mer än en dag i början..
  • Jonte1367
    Minimalen skrev 2017-09-23 10:32:14 följande:

Det här kan vara ganska svårt att svara på. Det är ju dina föräldrar som har tecknat och betalat för försäkringen i alla år. Så de anser nog att det är deras pengar. Be någon opartisk vuxen att hjälpa dig att ringa försäkringsbolaget och ta reda på vem som pengarna borde tillhöra. De flesta föräldrar skulle se pengarna som en bra start för barnet ut i vuxenvärlden.

Ska göra det.

Jag har ett papper som är skickat till mig (inte mina vårdnadshavare) där det bla står "Årsbesked 2016", "kund: mitt namn" och en sammanställning där jag kan se pengarna och vilka som har flyttat dem. Där kan jag även se att min pappa har flyttat 31 199kr som jag är 99% säker har gått till bla kyl o frys i det nya köket.
  • Tessan989

Jag tycker du ska kontakta jurist för det kan mycket väl vara så att du har rätt till dina egna pengar. De ska i alla fall inte gå till en köksrenovering.

• Nandez
    Tessan989 skrev 2017-09-24 08:20:19 följande:
    Jag tycker du ska kontakta jurist för det kan mycket väl vara så att du har rätt till dina egna pengar. De ska i alla fall inte gå till en köksrenovering.
    Det tycker jag också.
  • Closetmonkey

Är dem på ditt konto så är det dina pengar. Dina föräldrar har ingen rätt till dina pengar, eventuella omkostnader hade betalats ut till deras konton.

Jag fick själv pengar i 10års ålder av likande anledning, men då ordnades en överförmyndare och uttag kunde endast göras om jag ville det.

Tycker du ska ta kontakt med banken och försäkringsbolaget för att se vad som gäller.

Men dina pengar är dina! Och dem ska inte gå till någon jävla köksrenovering iallafall.

Mvh

Jocke

• Jemp

Otroligt fult gjort! Vet inte rent juridiskt men såvitt jag vet är pengarna antingen för omkostnader (där går kostnad för sjukhusvistelse in, om det kostar för omyndiga?) Eller "plåster på såren". Beroende på diagnos kan det ju orsaka saker i framtiden också.

• Nalliwer

Du bör kontakta överförmyndaren i den kommun du bor i. Det är de som har "tillsyn" över hur förmyndare (dina föräldrar) utövar den ekonomiska delen i förmyndarskapet.
    De kan också svara på alla dina frågor. Lägg ett mail till dem och förklara bakgrunden och din frågeställning. Anser de att pengarna ska gå till ditt uppehälle och att föräldrarna missbrukat sin ställning gentmot dig så utser de en godman åt till tills du fyller 18 som i sin tur ser till att pengarna blir spärrade och vid behov väcker talan mot dina föräldrar.

Svar på tråden Vad ska pengarna gå till??