• DearFox

Vad gäller?

Hej! Hur ser reglerna ut om två sambos bor tillsammans i en lägenhet (den ena sambon hade lägenheten sen tidigare innan de blev tillsammans) och den som står på lägenheten vill slänga ut den andra sambon pga olika skäl? Måste den första sambon ge en viss tid innan denne kan kräva att den andra flyttar? Och om andra sambon vägrar, vem kontaktar man?

• Svar på tråden Vad gäller?
  • Kjell2
    DearFox skrev 2017-09-22 12:53:05 följande:

Hej! Hur ser reglerna ut om två sambos bor tillsammans i en lägenhet (den ena sambon hade lägenheten sen tidigare innan de blev tillsammans) och den som står på lägenheten vill slänga ut den andra sambon pga olika skäl? Måste den första sambon ge en viss tid innan denne kan kräva att den andra flyttar? Och om andra sambon vägrar, vem kontaktar man?

Ja, skälig tid måste ges. Den som inte har kontrakten kan också starta en process via tingsrätten, om vem som har mest rätt till bostaden, i samband med bodelningen. det kan fördröja allt väldigt länge

För ev vräkning kontakta kroinofogden.
  • nevermind

Man får inte slänga ut folk hur som helst. Tre månaders uppsägning gäller (det var i alla fall det senaste jag hörde). Den som vill slänga ut måste gå till kronofogden för att få den andra avhyst.
    Om det finns barn i bilden tror jag att den "utslänga" kan få ta över lägenheten, om barnen ska bo heltid hos hen vill säga.

• DearFox

Sambon som står på lägenheten har ansvaret för 2 barn medans den andra har jobb och har alternativet att flytta hem till föräldrar eller kompisar.
    En bodelning lär väl inte bli aktuell då den första sambon hade både lägenheten och möbler osv innan de ens träffades? Eller tänker jag fel?

• Kjell2
    DearFox skrev 2017-09-22 13:03:37 följande:

Sambon som står på lägenheten har ansvaret för 2 barn medans den andra har jobb och har alternativet att flytta hem till föräldrar eller kompisar.
    En bodelning lär väl inte bli aktuell då den första sambon hade både lägenheten och möbler osv innan de ens träffades? Eller tänker jag fel?

En bodlning kan alltid göras. Sen kan delningen ske på olika sätt. Är ni bara sammanboende behåller var och en sitt som man hade med sig in i boet.

Om den som står på lägenheten har två barn ska det extremt mycket till för att den andra ska få lägenheten vid en tvist.

Överlag brukar det vara bra att låta det gå en dag eller två innan man drar igång eventuelle processer. En hel del upprört bråk kan lösa sig med lite tid.

• DearFox

De vill ogärna dra in något större alls över detta. Men då sambo nummer 2 har en kaxig attityd och beter sig väldigt barnsligt både under detta och annars med och skulle kunna "vägra" dra eller ens lämna tillbaka nyckeln så var jag intresserad av vad lagen säger om sambo nummer 1 hade behövt ta det så långt. Förhoppningsvis löser det sig då sambo 2 söker ny bostad men det skulle inte förvåna mig om han slöar med letandet och inte tar separationen på allvar.

• Kjell2
    DearFox skrev 2017-09-22 15:36:34 följande:

De vill ogärna dra in något större alls över detta. Men då sambo nummer 2 har en kaxig attityd och beter sig väldigt barnsligt både under detta och annars med och skulle kunna "vägra" dra eller ens lämna tillbaka nyckeln så var jag intresserad av vad lagen säger om sambo nummer 1 hade behövt ta det så långt. Förhoppningsvis löser det sig då sambo 2 söker ny bostad men det skulle inte förvåna mig om han slöar med letandet och inte tar separationen på allvar.

Då ska lägenhetsinnehavaren formellt vräka nummer två och sen invänta skälig tid.
Svar på tråden Vad gäller?