• Mammatil4trollungar

Ni som blivit sjukskriva för foglossning. Hur ont har ni haft? Vad arbetade ni med? Fick ni det godkänt av FK?

Har väldigt ont av mitt foglossning.
    Är i vecka 18 och varken övningarna eller bältet från sjukgymnast hjälper.,

Är jag ledig en dag och kan ta saker i min egen takt känns det ändå hyffsat..

Men på jobbet är det 100 gånger värre. Efter bara nån timme på jobbet så bara bränner det i höfterna, sen blir smärtan som ett bälte runt om för att sen även tillkomma som mensvärk.. det bara moler och hugger..

Arbetar på ett äldreboende med allt vad det innebär. Tunga lyft i ibland konstiga positioner, går typ hela tiden (ca 10.000 steg om jag jobbar 7-16) och sitter sällan och vilar förutom på rasten.

När jag väl kommer hem från jobbet då (spelar ingen roll om ja slutar 12 eller 16) så har jag så ont så det som ska göras hemma är rena döden att göra. Vill ju gärna ha lite ork och energi till barnen och så när jag kommer hem..

Hade egentligen planerar att jobba tills början av januari (bf 26/2) men hur ska det kunna gå när ja har så här nu?

Och om jag får komma till en dr och han sjukskriver mig kommer ens FK att godkänna det? Vill ju inte stå utan inkomst..

• Svar på tråden Ni som blivit sjukskriva för foglossning. Hur ont har ni haft? Vad arbetade ni med? Fick ni det godkänt av FK?
  • Tulipan

Hej!

Jag blev sjukskriven 50% pga foglossning i vecka 18 den här graviditeten (vecka 36 nu) . Förra grav var det 50% från v 20 tror jag. Mitt jobb är inte särskilt fysiskt krävande, men den konstanta smärtan gjorde det svårt att sova och orka med. Det är svårt att sitta i samma stol en längre stund etc. Förra gången räckte det med 50% men den här gången ökades det till 100% i vecka 30 då jag behöver kryckor. Inte haft några problem med vare sig läkare eller FK. Vad jag har förstått brukar det inte vara svårt att få igenom på deltid, men heltid kan vara knepigt om man inte behöver kryckor/rullstol.

Lycka till!

• gruvan

Jag blev sjukskriven 50% i v 18 pga foglossning. Jag har ett fysiskt jobb där jag står, går och lyfter mycket men som även bryts av med lugnare uppgifter vid skrivbordet ibland. Det hjälpte inte utan foglossningen blev ändå värre så i v 22 blev jag sjukskriven 100%. Sista veckorna behövde jag kryckor när jag skulle hem från jobbet och orkade knappt ta hand om 2-åringen jag hade hemma och var ensam med varannan vecka. Jag hade aldrig problem med varken läkare eller FK. Det som jag tyckte var jobbigt var dock att jag bara blev sjukskriven en månad i taget så jag fick gå till läkaren en gång i månaden och sedan skulle ju FK godkänna varje förlängning. Det kan ta upp till 30 dagar att få en sjukskrivning godkänd (gick oftast snabbare) så det var en månad då den inte hann bli godkänd innan pengarna skulle betalas ut. Så det blev en fattig månad men månaden efter fick jag dubbelt. Nu var det inget större problem eftersom min man jobbade men jag fattade aldrig riktigt varför de inte kunde sjukskriva mig fram till bf direkt. Det borde ju ha varit enklare för alla.

• sobrio88

Jag blev sjukskriven 100% från v 13 i min första graviditet. Jobbade då som hästskötare. Kunde gå ca 1 km och sen kunde jag knappt röra benen resten av dagen för det gjorde så ont. Det rimmade illa när det var ca 4-5 km promenad bara att släppa hästarna i hagen på morgonen när det dessutom var tunga lyft och riskfyllt arbete så var det inga problem att få igenom sjukskrivning hos både läkare och fk.

• Stjärnebo

Jag arbetade som undersköterska på äldreboende och blev sjukskriven på 100% i v 21.

Hade en dotter på 3 år att ta hand om och jag grät på rasten och efter jobbet pga smärtan.

Försökringskassan är endast intresserade av att höra hur detta påverkar ditt arbete fick jag höra. Så skriver man till dom så får man betona det man gör på jobbet så som tunga lyft, förflyttningar, städning, sittande på huk vid påklädning av strumpor/skor etc.

Det gör att du får ont och mår dåligt på jobbet och kan inte ge 100% till dom som behöver dig, vårdtagarna och dina kollegor.

Tänk på olika situationer där du har fått extra ont och där du kanske inte klarat av em sak pga smärtan t.ex.

Förklara väl för läkaren också och se till att han skriver intyget väl till försäkringskassan.

Jag fick inte mitt beviljat först, dom ville ha mer info om det jag just skrev, vad händer om jag arbetar med detta i några veckor till?

Smärta, nedstämdhet, sämre arbetsförmåga etc.

Skriv allt utförligt och ärligt. Håll inte igen.

• GravidFetaMorsan

Jag jobbade oxå i vården och blev sjukskriven 100% från v18. Fick även sjukpenning/ersättning (vad det nu heter) från f-kassan.

• Allexandraa

Jag är sjukskriven 100% sedan vecka 8+5 pga foglossning.

Fick det redan i vecka 6 men kämpade några veckor tills det absolut inte gick mer.

Fk godkände det direkt eftersom jag kör lastbil.

• Xerxes Cleo

Jag blev sjukskriven på halvtid från typ femte, sjätte månaden. Hasade fram. Gick absolut inte längre än typ 20 meter i taget. Har typ skrivbordsarbete.

Inga problem varken hos läkare eller FK.

Efter förlossningen träffade jag dock en okunnig läkare som remitterade mig fel vilket gjorde att jag förlorade en månads sjukersättning. Var sjukskriven i några månader efter förlossningen så att vi kunde vara hemma båda två. Jag kunde ju inte bära barnet pga foglossningen. Fick också ha äldsta barnet längre än 15 timmar på förskolan för att jag inte kunde ta hand om henne. Inga problem där heller.

• basio

Jag blev sjukskriven 25% i v17 (jobbade 75% så det blev 50% jobb), inga som helst problem med FK. I v22-23 blev det 50% sjukskrivning (alltså jobbade jag 3h per dag då). I v28 blev det 100% sjukskrivning. Då hade jag redan gått på kryckor i några veckor och i v28 var jag tvungen att börja använda rullstol. Satt i rullstol till två veckor efter förlossningen då jag började kunna gå kortare sträckor. Nu är bebisen två månader och jag kan gå hyfsat obehindrat.

Jag jobbar som förskollärare i vanliga fall så det är ett väldigt aktivt jobb. Jag hade inga som helst problem varken med läkare eller FK. Fick allt godkänt direkt.

• Rojin jan kader

Jag blev sjukskriven 2 veckor 100% sedan skulle jag testa 25% i 2 veckor men de gick åt skogen blev sjukskriven istället en månad framåt , så min sjukskriven går ut om 20 dagar och jag mår rent sagt skit , har så fruktansvärd ont i min kropp , speciell ryggen, ibland kan jag knappt röra mig , hade ingen problem med FK .

Så hoppas denna gången läkaren sjukskrivener mig tills förlossningen som är 18/2-18

Jobbar på hemtjänsten .

• cissi82

Första graviditeten sjukskriven 100% i v 13

Är nu i v 30, sjukskriven 50% i v 20 klarade 3 veckor. Sen blev jag sjukskriven 100% fram till bf i januari.

Jobbar på förskola. Inte haft några problem med försäkringskassan alls.

• Ninniisen

Jag blev i vecka 20 sjukskriven 100% med en månad i taget fram till vecka 33 då min gravidpenning kickar in.
    Hade inga problem att få det godkänt och sjukpenning.

Jobbar inom vården.

° ★ Izabelle ° ★ Felicia ° ★ Gabriel ° ★ Alice ° ★ Emmy ° ★ Freja
Svar på tråden Ni som blivit sjukskriva för foglossning. Hur ont har ni haft? Vad arbetade ni med? Fick ni det godkänt av FK?