• Amandap95

Vill bli gravid nytt jobb i januari

Hej. nu är det så att sambon och jag känner att nu e det dax att bli gravida och jag har slutat med p-pillerna. Men jag går just nu på sista terminen på högskolan och börjar mitt nya jobb i januari. På kontraktet står det tidsbegränsat enligt skollagen till 31/7 2018. Sen på anteckningar står det att tjänsten övergår till en tillsvidaretjänst efter uppvisad av lärarlegitimation. Då jag ska skriva på ett ytterligare kontrakt sen om tillsvidaretjänsten, när jag uppvisat legitimationen. Frågan är nu kan chefen strunta i att skriva på tillsvidaretjänsten pga av graviditet? Då jag enbart eventuellt hinner jobba mellan 5-7 månader.. Är lite orolig över det :)

Tack i förhand :)

• Svar på tråden Vill bli gravid nytt jobb i januari
  • Rövare

Eller sparkar dig direkt ? Har du inte 6 mån provanställning

• Lena

Jag hade väntat lite så att jag hade hunnit jobba hela den tillfälliga anställningen ut om inget oförutsett inträffar.

• Amandap95

alltså när jag får lärarlegitimationen så skriver man på nytt avtal till tillsvidare, så man väntar inte till den 31/7. utan vi har bara satt de datumet för att vara säker att legitimationen kommer innan :) 

• Lena

Då hade jag väntat tills studierna var klara för man kan må så illa precis i början.

• Amandap95

Även man skrivit på jobbet som tidsbegränsat? De står lixom att tjänsten avgår tills en tillsvidare när legitimation är uppvisat. Då kan hon väll inte bara strunta i tillsvidaretjänsten fast man blir gravid?

• princess77

Jag hade börjat försöka,många får försöka 6-12 mån innan dom ens blir gravida. Då hinner du både läsa klart och bli fast anställd.

• gruvan

Jag hade nog väntat med att försöka tills jag jobbat ett par månader. Jag fick min legitimation 7 månader efter jag skickat in min ansökan och när jag väl fick legitimationen var den fel så jag fick överklaga beslutet vilket tog ytterligare en månad.

• Ebo88

Nu är jag inte så insatt, är själv gravid för första gången och mycket nytt att lära sig om allt med föräldradagar, föräldrapenning osv men hur blir det med föräldrapenning sf att du skulle bli gravid på stört ? Hinner du jobba så du får en SGI baserad föräldrapenning ? Är det inte att man måste ha jobbat en viss tid för att få rätt till 80% av föräldrapenning eller är det jag som har noll koll haha, vilket mycket väl det kan vara haha! :)

• karamellflickan

Arbetsgivare får inte diskriminera en om man är gravid men i och med att det ändå inte är så långt tills du får fast tjänst skulle jag väntat tills dess. I snitt tar det ändå sju månader att bli gravid, men ni kan ju aldrig veta om det går på en gång eller om ni lyckas om ett år eller om ni lyckas ens efter att ha fått hjälp. Så har ni inte bråttom pga din ålder, vänta. Se till att komma in i arbetet först. Det blir mycket lättare då att komma tillbaka efter föräldraledigheten också

• SophieElle

Hej!
    Chefen får absolut inte säga upp dig p.g.a graviditet, det är olagligt! Är det är bra chef så håller hon hårt i dig eftersom det är svårt att anställa lärare i dagens läge,  nyexaminerad lärare i fertil ålder. Cheferna är nog inte helt förvånade om det dyker upp en gravidmage ;)

börja försök ni tycker jag så hoppas vi det går vägen :)

Lycka till :)

• SophieElle
    Amandap95 skrev 2017-09-21 19:10:45 följande:

Även man skrivit på jobbet som tidsbegränsat? De står lixom att tjänsten avgår tills en tillsvidare när legitimation är uppvisat. Då kan hon väll inte bara strunta i tillsvidaretjänsten fast man blir gravid?

Utan lärarleg ska chefer inte anställa lärare tillsvidare om det ska gå rätt till, är därför det står så :) Så du är garanterad en tillsvidare om du inte fått en provanställning först, vilket det låter som du inte fått eftersom den ska övergå i tillsvidare.
    Om du har en provanställning så ska detta framgå på kontraktet
  • Amandap95

Nää står ingenting om provanställning. Står enbart tidsbegränsat enligt skollagen. Och i anteckningarna att när leg är visat så övergår tjänsten till tillsvidare :)

• SophieElle

Vad bra! Stort grattis till jobbet förresten :D Är själv nyanställd lärare sen några månader tillbaka, och är i samma tankar som dig så har läst på extra så man har koll ;) Hoppas det går bra för er

• Amandap95

Grattis :) ja man har ju väntat med barn i 3 1/2 år och de är nu som de lixom känns rätt :)

Svar på tråden Vill bli gravid nytt jobb i januari