• Nevilmammaofj

Barns frågor

Hej!

Har ett barn på 3 år. Hon är alltid glad, omtänksam och snäll.

Hon är nyfiken på allt. Ska helst upptäcka 150 saker på en och samma gång.

Igår ställde hon en fråga till mig som jag inte visste hur jag skulle svara på.

"Mamma, hur kom jag till?"

Har alltid varit rädd för att få den frågan av mitt barn när dom är så unga.

Hur ska man svara?

Ska man svara korrekt vad det är, eller ska man fejka och hitta på som kan verka relevant på ett barn, isåfall vad?

Hur ska man göra?

Hur hade ni gjort?

Som tur var så kom min man och avbröt samtalet! |:

• Svar på tråden Barns frågor
  • Carambolan

I den åldern har vi sagt ungefär att mammor har massor av små bebisfrön i sin mage och ibland börjar ett av dem växa och blir till en bebis. Vi har tre års åldersskillnad mellan både första och andra barnet och mellan andra och tredje så frågan har av naturlig skäl kommit upp däromkring De har inte frågat närmare utan nöjd sig med det svaret där och då.

• Plupp i fjällen

Jag fick samma fråga av dottern i den åldern och sa ungefär: det finns små, små ägg i mammans mage och något som heter spermier i pappans snopp. Pappan stoppar in snoppen i snippan och spermierna simmar in till ägget. Då kan det bli en bebis som växer i magen och sen kommer den ut genom snippan.

Hon tyckte mest att det lät helknasigt. Jag sa att det är en grej vuxna gör, inte barn.

• EpicNurse
    Plupp i fjällen skrev 2017-09-18 22:10:39 följande:

Jag fick samma fråga av dottern i den åldern och sa ungefär: det finns små, små ägg i mammans mage och något som heter spermier i pappans snopp. Pappan stoppar in snoppen i snippan och spermierna simmar in till ägget. Då kan det bli en bebis som växer i magen och sen kommer den ut genom snippan.

Hon tyckte mest att det lät helknasigt. Jag sa att det är en grej vuxna gör, inte barn.

Helt perfekt förklaring! Inget trams eller påhitt utan på lagom nivå för ett barn. *thumbs up*
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • lövet2

3 år? Då har jag sagt så här:

Flickor har pyttesmå ägg i sin mage. När flickorna blir stora, så kan ett ägg börja växa och bli en baby. I bland är det två ägg som växer samtidigt, och då blir det tvillingar.

Tillräckligt förenklad förklaring för att en 3-åring ska förstå.

• LeyasMamma

Jag har kört med ett ärligt och förenklat svar. Första gången min dotter fråga så var hon också runt 3 och berättade då enkelt att mamma har miniägg i magen och ibland så möter ägget ett grodyngel som kommer från pappa och när dom möts så blir det en bebis som växer i magen.

Senare började hon fråga hur bebisen kom ut, svarade då att man har ett bebishål i snippan som bebisarna kommer ut igenom (hon gissade själv att dom kom ur naveln).

Sen har frågan dykt upp igen nu när hon är 7 år och då har jag förklarat med riktiga ord och att vuxna har något som heter sex för att göra bebisar och hur hela processen med ägg och sperier går till och vart dom kommer ifrån. Det va så att hon hade hört att ordet sex inte bara va en siffra utan även ett fult ord på skolan så kände att jag va tvungen att förklara vad sex är.

• fluu

Sanningen förslagsvis... Utan att hymla eller rodna så att dina barn inte får samma skamkänslor kring sex som du har.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Barns frågor