• Ljulia

Har jag rätt till mer underhållsbidrag?

Jag har min 11 åriga dotter mycket mer än pappan. Han har henne i 1 vecka från må., e.m. - sö. e.m. och oftast 1 extra helg fre., e.m. - sö. e.m.

Han har mycket bättre ekonomi än vad jag har. Han säger att jag får ju hela barnbidraget och 750kr av honom, att det ska räcka. Han började betala 750 när jag sade att jag var o sökte ekonomiskt bidrag. Sade till mig att jag inte fick säga till dem att hon är mycket mera hos mig, eftersom då får han betala över 3000 kr till mig i månaden. Han beter sig totalt respektlöst.
    Han menar att det är jag som får köpa kläderna och betala halva mobilen 299kr/månaden.

Har jag rätt till mer underhållsbidrag eller måste jag söka underhållsstöd hos Försäkringskassan? Jag vill att min dotter ska ha det bra hos mig.

• Svar på tråden Har jag rätt till mer underhållsbidrag?
  • EpicNurse

Oavsett om du har rätt till det eller ej så måste du ju säga sanningen om situationen när du pratar med myndigheter. Att hon bor mer hos dig och att han inte vill betala det han borde!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Kerubmamman

Hur ofta har han henne? må-sön varannan vecka, en gång i månaden? 
    För att han ska vara tvungen att betala 3000kr för ett barn måste du stämma honom om ni inte kommer överens om summan. 

Går ni via FK är det 1573 kr, men han kan ha rätt att göra avdrag för de dagar han har henne. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Ljulia

Det kanske blev lite otydligt på tråden. 1 vecka hos honom och ibland 1 extra helg.
    Jag får nog kontakta honom, men jag vill helst inte prata med honom.

• Brumma
    Kerubmamman skrev 2017-09-18 12:26:23 följande:

Hur ofta har han henne? må-sön varannan vecka, en gång i månaden? 

För att han ska vara tvungen att betala 3000kr för ett barn måste du stämma honom om ni inte kommer överens om summan. 

Går ni via FK är det 1573 kr, men han kan ha rätt att göra avdrag för de dagar han har henne. 

De har tagit bort avdragen om man går genom försäkringskassan (underhållsstöd). På underhållsbidrag (gemensamt överenskommet eller via dom) har man dock rätt till avdrag om man har barnet minst fem nätter i sträck eller minst sex nätter i månaden.
  • Anonym (ja)

Kort och gott, om barnet bor mer hos dig så har du rätt till mer pengar. Sen kan han ju göra avdrag för de dagar barnet är hos honom som någon annan skrev, men annars så.

• Brumma
    Ljulia skrev 2017-09-18 12:45:47 följande:

1 vecka i månaden skulle jag ju skriva..

Gränsen för vad som anses som växelvis boende går vid 12 dagar i månaden hos försäkringskassan.

Du har med andra ord rätt till fullt underhållsstöd (fn 1573:- men kommer att höjas 2018). Självklart har du även rätt till hela barnbidraget.

Antingen betalar han ut summan till dig (underhållsbidrag) - den summan ska ni helst komma fram till själva. Vid underhållsbidrag har han rätt till avdrag med 1/40 av underhållet per dygn eftersom han har barnet mer än sex dygn i månaden.

Är ni inte överens anmäler du hos försäkringskassan att du vill ha underhållsstöd. Dock kommer de att vilja att ni sköter det själva efter några månader om han betalar in i tid (han betalar under den första tiden till försäkringskassan och de till dig).

Pappan har rätt i att du står för barnets kostnader om du får barnbidrag och underhåll. Han står för de kostnader som uppstår under umgänget. Så du får nog räkna med hela mobilen, kläder (förutom ombyte hos pappan), månadspeng, aktiviteter osv.
  • Kerubmamman
    Brumma skrev 2017-09-18 22:21:26 följande:
    De har tagit bort avdragen om man går genom försäkringskassan (underhållsstöd). På underhållsbidrag (gemensamt överenskommet eller via dom) har man dock rätt till avdrag om man har barnet minst fem nätter i sträck eller minst sex nätter i månaden.
    Tack, bra att veta.  
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Har jag rätt till mer underhållsbidrag?