• Anonym (Ts)

Har i velat skaffa ett syskon men avstått ivf?

Så mycket tankar och funderingar.

Maken och jag har en underbar snart 4-åring, och har försökt skaffa ett barn till i snart 1,5 år. Vi kommer inom kort söka för utredning. Jag känner dock att utredningen mest är till för att klargöra om vi kan få ett till barn på egen hand eller om vi måste lägga ner projektet. Jag är ganska säker på att jag inte vill genomgå ivf om nu det skulle vara enda möjligheten. Jag hade definitivt tänkt annorlunda om vi inte haft ett barn sen innan. Men jag vet inte om jag mentalt orkar en sån process. Sen är det en ekonomisk fråga också även om den inte spelar den största rollen. Å andra sidan får jag lätt ångest av tanken att då förneka mitt barn ett syskon, och att det kanske är rätt åt mig att jag inte blir gravid om min barnlängtan inte är tillräckligt stark. :(

Nån som varit i liknande situation, avstått vidare behandling (ivf, insemination osv) och "nöjt sig" med ett barn?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Har i velat skaffa ett syskon men avstått ivf?
  • Anonym (Kms)

Tycker inte du ska vara så hård mot dig själv. Ditt barn har det säkert jättebra och vill man inte genomgå IVF så vill man inte. Jag valde att vänta med IVF redan vid första barnet. Vi fick försöka tre år med första men vi var unga så jag valde att väntetid med utredning och tillsist lyckades det. Nu hoppas vi också på ett syskon. Är inne på andra året nu. Har varit gravid en gång men fick missfall. Känns rätt tungt nu speciellt efter missfallet,men hoppet om en till bebis lever kvar.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Kms) skrev 2017-09-16 07:56:01 följande:

Tycker inte du ska vara så hård mot dig själv. Ditt barn har det säkert jättebra och vill man inte genomgå IVF så vill man inte. Jag valde att vänta med IVF redan vid första barnet. Vi fick försöka tre år med första men vi var unga så jag valde att väntetid med utredning och tillsist lyckades det. Nu hoppas vi också på ett syskon. Är inne på andra året nu. Har varit gravid en gång men fick missfall. Känns rätt tungt nu speciellt efter missfallet,men hoppet om en till bebis lever kvar.

Tack för ditt fina svar!

Vad tråkigt med missfall, beklagar verkligen. Förstår att det känns tungt.

Vi kommer också försöka på egen hand ett år till, om vi inte får andra besked.

Hoppas att ni får en bebis till! <3
  • Anonym (Hanna)

Jag vet inte om du finner mitt inlägg relevant eftersom jag aldrig haft svårigheter att få barn rent fysiskt. Så hoppa över detta inlägg om du bara vill ha svar från de som har de svårigheterna..

Jag är ensamstående med ett barn. Jag skulle egentligen velat ha många barn men valde bort insemination pga av moraliska ekonomiska och praktiska skäl.

Mitt barn är nästan vuxet nu och visst finns det fördelar med syskon men mitt barn har haft en fin och givande uppväxt och har aldrig någonsinnuttryckt saknad efter syskon. Hen har mycket nära kontakt ned sina kusiner och har många bra människor nära. Så jag tycker inte alls att du ska se det som att du gör ditt barn något dåligt genom att inte skaffa syskon Det är hur engagerade och bra ni föräldrar är som spelar störst roll för hur barnets uppväxt blir.

Givetvis är det inte rätt åt dig att du inte blir gravid.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-09-16 08:05:16 följande:

Jag vet inte om du finner mitt inlägg relevant eftersom jag aldrig haft svårigheter att få barn rent fysiskt. Så hoppa över detta inlägg om du bara vill ha svar från de som har de svårigheterna..

Jag är ensamstående med ett barn. Jag skulle egentligen velat ha många barn men valde bort insemination pga av moraliska ekonomiska och praktiska skäl.

Mitt barn är nästan vuxet nu och visst finns det fördelar med syskon men mitt barn har haft en fin och givande uppväxt och har aldrig någonsinnuttryckt saknad efter syskon. Hen har mycket nära kontakt ned sina kusiner och har många bra människor nära. Så jag tycker inte alls att du ska se det som att du gör ditt barn något dåligt genom att inte skaffa syskon Det är hur engagerade och bra ni föräldrar är som spelar störst roll för hur barnets uppväxt blir.

Givetvis är det inte rätt åt dig att du inte blir gravid.

Men du, tack för att du tog dig tid att skriva det! Det behövde jag verkligen. Alla runt omkring ligger ständigt på om att barn behöver syskon. Men som du säger, det är inte avgörande för hur barnets liv blir. Tack snälla du! <3
  • Anonym (Ellinor)

Ur ett annat perspektiv...

Jag har tre barn och det enda dom har gemensamt är att de är just syskon..

Tre helt olika personer som förvisso inte är osams men som inte har något utbyte av varandra. Och har heller aldrig haft. De har varit ointresserad av varandra redan som små och bara ytterst sällan lekt ihop.

Jag och min syster har hatat varandra redan från början. Vi har båda två starkt ifrågasatt varför våra föräldrar skaffade två barn.

Svar på tråden Har i velat skaffa ett syskon men avstått ivf?