• Anonym (Ledsen)

Väljer bort den ena föräldern

Vad gör jag som den andre föräldern när exet manipulerar våra barn och håller dom kvar, trots att det är min vecka?

Såhär är det varje vecka, alltid nånting som gör att barnen inte kommer när dom ska.

Vi har gemensam vårdnad, har vv, det ena barnet vill bara vara hos mig vh, någon anledning finns inte mer än att "jag vet inte, känner bara så nu", så det finns ingen chans för mig att hjälpa till/rätta till som barnet känner. Den andre föräldern hejar naturligtvis på att barnet inte ska vara hos mig alls.

Samma barn kommer enbart om vi ska göra något roligt, annars är vill barnet inte komma alls..

Vi åkte iväg på en weekend och under tiden var detta barn så sönderstressad och var tvungen att messa sin andre föräldern hela tiden om vad vi gjorde. Jag var tvungen att ta mobilen ifrån barnet för att barnet skulle få uppleva semestern som barnen bestämde att vi skulle åka på.

Frågade varför barnet var tvungen att kolla sin mobil hela tiden, fick till svar att "jag måste rapportera varje grej jag gör." Wtf?? Vaddå måste rapportera??

Känner att det är helt fel att barnet måste rapportera vad som händer hos mig till den andre förälder. Är det inte det?

Vet inte vad jag ska göra, jag älskar mina barn och har alltid sett till deras bästa.

• Svar på tråden Väljer bort den ena föräldern
  • Anonym (Evelina)

Har liknande problem ,där pappan önskar sig att barnet väljer honom,så att jag ska bli ledsen.Typ som en tävling.Det är dåliga pappor som gör så tyvärr.Det handlar om makt och kontroll.Men man ska aldrig ge upp .Det är nämligen så att barnen behöver sin mamma.Pappa är bara pappa.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Evelina) skrev 2017-09-15 20:41:42 följande:

Har liknande problem ,där pappan önskar sig att barnet väljer honom,så att jag ska bli ledsen.Typ som en tävling.Det är dåliga pappor som gör så tyvärr.Det handlar om makt och kontroll.Men man ska aldrig ge upp .Det är nämligen så att barnen behöver sin mamma.Pappa är bara pappa.

Vaddå pappa är bara pappa? Barnen behöver sina föräldrar lika mkt!

Däremot är det för jävligt att vissa föräldrar beter sig på det viset, använder barnen.
  • Tow2Mater

Tycker du gör rätt som tar mobilen ifrån barnen, låt dem slippa pressen att måsta rapportera till den andra foräldern.

• Anonym (Ledsen)
    Tow2Mater skrev 2017-09-15 20:58:59 följande:

Tycker du gör rätt som tar mobilen ifrån barnen, låt dem slippa pressen att måsta rapportera till den andra foräldern.

Ja, för nu missade barnet hur mkt som helst pga sitt rapporterande.. Det är samma även hemma, barnet messar hela tiden vad jag gör el säger till den andre föräldern.

Får så ont i magen av att se hur barnet har helt ändrats från att ha vart socialt, positiv, velat göra saker, velat umgås, till att bara sitta i ett hörn med sin mobil. :(
  • Anonym (?)

kontakta familjerätten och ha ett gemensamt samtal där? 

• Anonym (Lissy)

Försök prata med pappan. Om det inte går försök få han att gå med på familjeterapi (kan gå på det även om man är skilda) och om det inte funkar så får du kontakta en advokat. Har ni varannan vecka så ska det vara så. Om pappan försvårar det så måste du ta tag i det. Förstår din frustration. Mitt ex gjorde samma med vårt barn. Ringde alltid och försökte skuldbelägga mig om allt. Lyckligtvis tog han aldrig ut det på barnet. Fick tillslut nog och pratade med han. Om man inte kan se till barnens bästa så ska man fan inte vara förälder.

• Tow2Mater
    Anonym (Lissy) skrev 2017-09-15 22:18:45 följande:

Försök prata med pappan.

Var läser du TS är mamman? Det kan ju vara tvärtom.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (?) skrev 2017-09-15 22:05:48 följande:

kontakta familjerätten och ha ett gemensamt samtal där? 

Det har vi gjort, tyvärr så leder det ingen vart. Föräldern sitter där och håller med, men efteråt händer det ingenting.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Lissy) skrev 2017-09-15 22:18:45 följande:

Försök prata med pappan. Om det inte går försök få han att gå med på familjeterapi (kan gå på det även om man är skilda) och om det inte funkar så får du kontakta en advokat. Har ni varannan vecka så ska det vara så. Om pappan försvårar det så måste du ta tag i det. Förstår din frustration. Mitt ex gjorde samma med vårt barn. Ringde alltid och försökte skuldbelägga mig om allt. Lyckligtvis tog han aldrig ut det på barnet. Fick tillslut nog och pratade med han. Om man inte kan se till barnens bästa så ska man fan inte vara förälder.

Det står ingenstans i min Ts att den andre föräldern är pappan, det kan lika gärna vara mamman!

Tyvärr så följer inte den andre föräldern med på något dylikt.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-09-17 20:51:32 följande:
    Det har vi gjort, tyvärr så leder det ingen vart. Föräldern sitter där och håller med, men efteråt händer det ingenting.
    Då är väl advokat nästa steg. Ring någon advokat och beskriv situationen och se vad de tror är möjligt att göra.
  • Miss H

Samma situation händer nu för min bror och hans son. Hans mamma har sagt en del saker som gör att min underbara brorson inte vill veta av sin pappa och han vill inte heller vara med resten av vår familj ( fick jag reda på idag när jag prata med brorsonen!) Det handlar inte om barnen här, den är en egoism hos den ena föräldern som tror att hen kan vinna ngt på detta. Jag har inte förstått vad priset är än men förlusten ser jag tydligt och klart. Socialtjänsten och familjerätten kan tyvärr inte göra ngt i dessa lägen. Det är bara att kontakta en advokat och helvetet kan börja. Usch för alla vuxna människor som inte förstår vikten i att sätta barnet i första hand oavsett sin relation till den andre föräldern.

• anique

Du gör rätt i som tar ifrån mobilen. Har liknande problem med min äldste flicka. Så fort hon upplever något orättvist hos mig så rapportera hon till sin pappa och hans nya fru, ibland utan min vetskap. dessvärre så tar de aldrig reda på vad som egentligen hände, utan spinnar vidare på det och hittar på teorier. Som de sen berättar vidare till andra. Och det är via andra som jag får reda på det.

Mitt råd till dig att ta kontakt med en advokat. Den andre föräldern kan bli dömd att betala vite varje gång denne inte lämnar barnen enligt överenskommelsen.

• Anonym (Peppar)

Har gått igenom exakt samma som du TS. Ta kontakt med en advokat och gör det snabbt. Det går fort när barnen blir manipulerade och det kan räcka med att en advokat skriver ett brev som signalpolitik. Sedan om det inte hjälper, se till att få dom i domstol och att den följs. 

Normala människor följer en dom men är det en riktig psykopat med målsättning att vända barnen emot dig som en hämnd så kan det nog vara kört för lång tid framåt. Men det är viktigt att göra detta utan dröjsmål men samtidigt vara lyhörd och försiktig beroende på motpart. Om barnen har telefoner så antar jag att de inte är bäbisar så ju äldre, desto snabbare måste du agera för sedan så gör barnen som de vill och är de redan manipulerade då så tar det lång tid att hitta tillbaka.

Svar på tråden Väljer bort den ena föräldern