• Solis14

Enskild egendom

Hej,
    Ska snart gifta mig.
    Mina föräldrar har testamenterat sitt framtida arv som min enskilda egendom.
    Är det någon som vet med säkerhet hur det blir med de pengarna vid ev. skilsmässa längre fram? Om vi inte skriver äktenskapsförord, tillfaller pengarna endast mig?

Samboavtal skrevs för fem år sedan och reglerar mina tillgångar vid min bortgång, gällande barnen. Men det blir förmodligen ogiltigt iom. giftermålet?

PS. Jag har ett barn sedan tidigare och vi har ett barn gemensamt.

• Svar på tråden Enskild egendom
  • Guapa

Ja arvet blir din enskilda egendom vid skiljsmässa. Om arvet består av pengar kan jag dock tänka mig att det blir svårare att särskilja vad som är enskilt, särskilt om det gått en tid och du hunnit förbruka en del. lättare i om arvet består av en fastighet ellrr liknande. Då finns även en punkt om förbehåll-enskild egendom med i fastighetsregistret.

• erikaABC

Om det är pengar se till att ha dem på avskilt konto. Om ni använder upp pengarna kan du inte kräva att du ska ha den summan.

• Gamlik

Testamenterad egendom som skrivs som enskild förblir enskild rent juridiskt.
    Dock så skulle jag rekommendera att ni skriver ett äktenskapsförord tillsammans med en jurist, då ni tidigare har haft ett samboavtal så bör det inte vara några problem.
    Att träffa en jurist och få ett äktenskapsförord fixat kostar ca. 1000-1500:- finns färdiga mallar på nätet också, men ska man inte ha ett "allt eller inget" så ska man vända sig till en jurist för att få det äktenskapsförord som man har tänkt.
    Gäller sedan att skriva inventarie på den egendom som just nu är enskild så att denna skickas in som bilaga till äktenskapsförordet.

Ett registrerat äktenskapsförord kan när som helst ersättas av ett nytt som ändrar villkoren eller stipulerar att dom upphör, vilket gör att om ni ångrar er så kan det enkelt korrigeras.

• felix le chat

Hej
    Var noga med formuleringen av dina föräldrars testamente:

'Vad mina bröstarvingar erhåller i arv och testamente efter mig skall utgöras av enskild egendom. Samma skall gälla avkastningen och substitut av denna egendom"

På så vis har du skyddat vad du skydda kan även om du i framtiden tex skulle
    sälja föräldrarnas sommarstuga eller annan egendom.
    Samma om du köper aktier för dina ärvda pengar, då blir aktierna "substitut"
    och värdeökning/utdelning blir avkastning.

Bara ett tips

Svar på tråden Enskild egendom