• Jessyelina

Dagisbarn på 70-80 talet?

jag var dagisbarn på det glada 80 talets början.
    Började smått tänka på konstiga saker som hände där.
    Tillexempel när vi var till någon strand på sommaren så var alla barnen nakna oavsett ålder. Det skulle INTE gå idag.

Sen kommer jag ihåg att vi var JÄTTERÄDDA för att borsta tänderna efter maten för att vattnet kunde vara "Tjernobyl".

Toaletterna på mitt dagis var unisex och hande inga dörrar utan byxa -formade draperier som var helt öppna i mitten.

vet inte hur det är nu men jag minns att man inte ville gå på toa för att det kunde kommain någon av de busiga killarna och titta på en.

Någon annan som har kosntiga saker att berätta från denn tid?

• Svar på tråden Dagisbarn på 70-80 talet?
  • Glassbåten

Kommer bara ihåg att maten inte var äcklig utan "mindre god".

• Jessyelina

Vi måste be bordsbön också innan vi började äta. Och vår dagistant blev hysterisk om inte ALLA barnen ville sova samtidigt för när hon studerade till barnträdgårdslärare så stod det minsann att alla barna sover mellan 12 och ett på dagen... inte kanske helt tidstypiskt men stört...

• Sopheia

Jag tycker nog att det var sunt att alla barnen var nakna, när ni badade. Nakenhet är naturligt för så små barn, varför ta det ifrån dem?

• Jessyelina

inget ont om det men är det så NU? tror inte det för nu är det ju pedofilvarning om någon man söker jobb på dagis dierkt

• Moa06

Många fler barn åt frukost än idag. Mycket mannagrynsgröt, välling och messmör..

Man fick lära sig sex och samlevnad på 6-årsverksamheten med tygdockor som hade snopp och snippa (hette det inte då förstås) Flickdockans mage öppnade man upp med en knapp och där låg en tygbebis..... haha

Barnen fick titta på barnprogram på tv i stora hallen när de kom på morgonen (Laban & Labolina.. )

De barnen som gick hem sent (för de gjorde de i större utsträckning än idag) fick titta på plysch-tv med Claire Wikholm i kuddrummet : )

Tandborstar till varje unge i tvättrummet.

"Späd" hette avdelningen med de pyttesmå, 6-8 månaders-bebisarna och uppåt. Den dörren var alltid stängd och aldrig fick vi stora barn gå in till den mycket "hemliga" avdelningen : )

"Alla" fröknar var från Finland och pratade så mysigt. Vi fick tom lära oss finska sånger på sångstunden : )

Hårda obekväma madrasser utan frotté-överdrag på vilan.

Ler lite när jag tänker tillbaka på det glada 70-talet.

• Moa06

Oj, inte meningen o dra ut på mitt inlägg så : )

• Jessyelina

haha. mina dagistanter var också från finland de hetter INTE tanter utan BAAAARNträdgåååårds LÄRARE med betoning på de stora bokstäverna....

Det med att alla hade en egen tandbortse i eget glas med namn fast ingen kunde läsa minns jag... så det va rätt ofta man tog fel :P

• Moa06

Barnträdgårdslärare!! Ha Ha!!! Vad var det för något?

Ja, det stod namn på muggarna ja, som bäddat för förväxlingar. Idag har de iallafall vett att sätta foto på muggarna : )

• Jessyelina

BTL är deras fiiina finlanndssvenska ord för dagistant... men ve dig om du säger det högt. dagistant alltså :)

• Moa06

Ah, då förstår jag.

Glömde förstås att ALLA barnen hade sockeplast och att vintertid hade man ALDRIG byxor på sig inomhus utan sprang omkring i sina bruna strumpbyxor (eller möjligtvis gröna om mamma hade en bra dag) redo att hoppa i overallen : )

Platåskor och blågula träskor som det stod "Heja Sverige" på var naturligtvis de optimala utelek-skorna att klättra i klätterställningen och cykla trehjulingar med. Ha ha

Svar på tråden Dagisbarn på 70-80 talet?