• Sodacitron

Vår katt struntar i oss sen han fick en kompis

Jag bestämde mig för att skaffa ytterligare en katt. har en hane på 19v och fick hem en 15 veckor gammal honkatt. Vår katt brukade sova hos oss hela nätterna och på natten var allt lugnt men nu har de lekt och farit runt i hela vardagsrummet i flera timmar och vår hankatt har inget intresse för oss alls. Det var just detta som gjorde mig tveksam till om vi skulle skaffa ytterligare en men alla så att det inte skulle bli så utan att han skulle vara som vanligt med oss. Blir himla ledsen om det visar sig att han struntar i oss nu.

• Svar på tråden Vår katt struntar i oss sen han fick en kompis
  • Agnescecila

Jag vet inte hur katter funkar, men han kanske bara behöver busa av sig med den nya katten. Det är väl viktigast att dina katter mår bra?

• BurningDiamond

Det brukar ta några veckor, ibland månader innan blir ro i hushållet igen efter att en familjemedlem tillkommer eller försvinner, säger min katt-erfarenhet. Dynamiken kommer förändras så klart, men det brukar ta ett tag innan katterna har kommit fram till hur den ska se ut. Förhoppningsvis kommer första kattens kelighet komma tillbaka igen.

• Snuttis2

Du får ha lite lugn i magen!!

Självklart är detta nytt för dem o de bygger relation o samspel/rang!

De kommer söka sig tillbaka till er så småningom, låt det gå lite tid!!

• razzmatazz

Tror liksom övriga att de bara behöver lära känna varandra och busa av sig, ha is i magen!

Tror dessutom att just igår kväll/natt var lite speciell. Mina två var sjövilda oxh höll mig vaken halva natten genom att springa runt och busa, mycket mer än normalt och på ett konstigt intensivt sätt. Var rädd att de skulle göra varandra illa. Jag tror det var stormen som gjorde dem oroliga.

• Birmafröken

Var inte så överdramatisk! För ett dygn sedan var problemet (enligt din förra tråd) att han "avskydde" er nya kattunge, och nu att han struntar i ER?

Er katt reagerar helt naturligt på den stora förändringen i tillvaron och har just nu fullt upp med att lära känna den nya katten som flyttat in på hans revir. Var glad för hans skull att de har roligt tillsammans. När de känner varandra på riktigt kommer han ha såklart tid för er också!

• straw2008

Men personliga erfarenhet är att katter som bor med katter tyr sig väldigt lite till människor.
    Jag har dock tyckt att de4t var OK, sett deras kärlek till varandra o tyckt det varit värt det.

I kinamockaskogen.....
  • moaguuun

Vilket egoistiskt tänk. Var glad över att din katt har det lite bättre nu med en kompis istället.

• straw2008
    moaguuun skrev 2017-09-14 07:57:13 följande:

Vilket egoistiskt tänk. Var glad över att din katt har det lite bättre nu med en kompis istället.

Fast jag skaffade katt just för att jag ville ha sällskapsdjur, inte för att bara tömma en låda o köpa mat o aldrig få något tillbaka.
    I kinamockaskogen.....
  • moaguuun
    straw2008 skrev 2017-09-14 13:39:46 följande:

Fast jag skaffade katt just för att jag ville ha sällskapsdjur, inte för att bara tömma en låda o köpa mat o aldrig få något tillbaka.

Du skulle du köpt en hund.

Katter är ju i regel väldigt självständiga.

Det är inte självklart att en katt vill ligga nära/kela.

Oavsett om en bara har en katt.
  • Nandez
    Snuttis2 skrev 2017-09-14 02:06:06 följande:
    Du får ha lite lugn i magen!!
    Självklart är detta nytt för dem o de bygger relation o samspel/rang!
    De kommer söka sig tillbaka till er så småningom, låt det gå lite tid!!
    Det tror jag med.
Svar på tråden Vår katt struntar i oss sen han fick en kompis