• Bonisagus

Nyproduktion i Glasberga Sjöstad

Jag ochmin familj letar efter hus i Södertäljetrakten p.g.a. nytt jobb. Bland annat kollar vi på nyproduktionen av villor, radhus och lägenheter i Glasberga Sjöstad, ungefär två kilometerutanför Södertälje. Det finns en hel del som ligger ute och det mesta har inflyttning runt tidig vår 2018.

Jag har aldrig köpt bostad i Sverige tidigare, men det verkar som att standard vid nyproduktion är att behöva skriva på kontrakt ungefär två år innan inflytt. Jag vore väldigt intresserad om det är någon som har koll på den specifika historien rörande nuvarance projekten i området. Är det  så att de har legat ute i två år, men har varit så svårsålda att de fortfarande ligger ute, eller har de kommit till marknaden sent?

Priserna ser ju också relativt låga ut, jämfört med vad man förväntas betala nu för tiden, förutom i rena slumområden. Jag har förr om åren hört att Glasberga skall vara  ett bra område, men jag lyssnar gärna på åsikter om hur det är idag.

• Svar på tråden Nyproduktion i Glasberga Sjöstad
  • Bonisagus

Ingen som har  några synpunkter på Glasberga? Hurdant ställe är det att bo på?

• Aniiee

Vet inget om glasberga, men jag tycker det ser ut att ligga rätt bra i alla fall. 

De få priser jag ser på hemnet beljuger ditt påstående om att det skulle vara billigt, i alla fall. 3,5+ mille för nyproduktion i södertälje är inte alls billigt på något sättm utan snarare normalpris åt det högre hållet.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Bonisagus

Tack för svar.

Jag försöker förstå pris och utbud och även om jag har läst på en del så har jag inte bott i Sverige I vuxen ålder, så det kan finnas saker jag inte begriper.

Lägenheterna i Glasberga ligger på runt 30k per m^2, något lägre för de större och mer för de mindre och det är ju fast pris eftersom det är nybyggnation. På andra ställen i Södertälje där det verkar rimligt att bo är utropspriset på begagnat typiskt liknande eller lite högre. Och sen blir blir slutpriset runt 20% högre.

Rent intuitivt tycker man att nybyggt borde vara lite dyrare än begagnat. Men samtidigt förstår jag ju att nya bostadsrättsföreningar typiskt är väldigt högt belånade och att de därför kanske skall vara billigare. (Skall sägas att allt nybyggt jag såg i Glasberga var I bostadsrättsform, även villorna).

Sen finns det ju en del ställen i Södertälje som jag väldigt mycket lägre priser, som Fornhöjden. Men det verkar kanske inte vara ett bra ställe för en barnfamilj att flytta till.

Svar på tråden Nyproduktion i Glasberga Sjöstad