• Re9

Någon annan med blockerade äggledare ledare?

Jag har försökt bli gravid i mer än 6 månader,jag är 38 så inte ung direkt.

Min kille är några år yngre än mig,vi har inga barn sedan tidigare.

Var på utredning för att kolla mina äggledare,fick avbryta då smärtan var enorm, jag var nära att svimma.

Tog beslutet att göra om den,igår var jag hos gyn än en gång. Han försökte spola 2 - 3 gånger men det rann bara tillbaks i sprutan ???? Han tror att dem är blockerade men när jag frågade om det var 100 % säkert så så han att det kan man inte va. Hur ska man tolka detta? Vi är förtvivlade men tycker att jag borde få riktigt bekräftat och varför dem i så fall är blockerade?

Det gjorde jäkligt ont men känner mig inte helt säker med beskedet.

Spolar man båda äggledare? Eller bara en? Uppfatta det som han bara spola en med en spruta. Känner mig lite borta. Vad ska jag tro? Någon annan med liknade problem. Snälla hjälp mig vad ska jag göra nu?

• Svar på tråden Någon annan med blockerade äggledare ledare?
  • Jag är bara jag

Spolningen kan misslyckas utan att det är stopp. Det gjorde det på mig. Fick göra laparoskopi sen och då såg dom att det var fri passage. Blockerade äggledare är trots allt en ganska ovanlig orsak till infertilitet och har du inte haft infektioner eller endometrios skulle jag tro att risken är liten att du har stopp. Ni borde gå direkt på IVF ändå med tanke på din ålder. Ger mycket högre chans än vanliga samlag och då kvittar äggledarna.

• Re9

Kollar man inte båda äggledarna när man spolar? För han använde bara en spruta och smärtan var hemsk. Fick inte 100 % svar. Bara att tyvärr verkar det helt stopp,livmodern blåstes upp också så han och han kunde inte förklara eller är något? Ska gyn inte kunna se äggledarna alls? Jag frågade är du 100 % säker att dem är blockerade och fick svaret nej det kan man aldrig vara. Jag känner mig inte helt nöjd med vad han sa lite osäker på detta och väldigt ledsen. Inget papper på det iheller?

• Jag är bara jag

Jo, man kollar båda, självklart. Trist att du inte fick tydliga svar. Antingen ringer du tillbaks och frågar eller också pratar du med den läkare som har hand om infertilitetsutredningen. Ni måste ju gå vidare på nåt sätt.

• Re9

Får nog ringa dit och höra imorgon. Grubblar på detta hela tiden,detta är ju en sorg. Jag var helt avtrubbad efter undersökningen och att höra att det verkar stopp. Han måste ju bara säker,detta ger mig bara mer oro och funderingar om det verkligen är helt stopp.

• GladaNina
    Re9 skrev 2017-09-13 15:33:34 följande:

Jag har försökt bli gravid i mer än 6 månader,jag är 38 så inte ung direkt.

Min kille är några år yngre än mig,vi har inga barn sedan tidigare.

Var på utredning för att kolla mina äggledare,fick avbryta då smärtan var enorm, jag var nära att svimma.

Tog beslutet att göra om den,igår var jag hos gyn än en gång. Han försökte spola 2 - 3 gånger men det rann bara tillbaks i sprutan ???? Han tror att dem är blockerade men när jag frågade om det var 100 % säkert så så han att det kan man inte va. Hur ska man tolka detta? Vi är förtvivlade men tycker att jag borde få riktigt bekräftat och varför dem i så fall är blockerade?

Det gjorde jäkligt ont men känner mig inte helt säker med beskedet.

Spolar man båda äggledare? Eller bara en? Uppfatta det som han bara spola en med en spruta. Känner mig lite borta. Vad ska jag tro? Någon annan med liknade problem. Snälla hjälp mig vad ska jag göra nu?

Re9: Jag känner verkligen igen mig i din situation med spolningen, har aldrig själv upplevt en så vidrig smärta när jag skulle spola mina äggledare! När de spolar för de in vätskan i livmodern som sen vandrar in genom båda äggledarna, det kan finnas ärrbildningar eller något som sitter i vägen dock som gör att vätskan inte rinner genom. Det kan även vara så att livmodern kramapar och 'täpper' till äggledarna så vätskan inte rinner genom.

Eftersom de trots allt fick genom vätska i mina båda äggledare men vi ändå inte blir gravida bestämde vi oss för att göra en insemination. Då kom nästa problem, de fick inte ens in den där lilla slangen som ska lämna av spermierna i livmodern genom livmoderhasen :/ Så jag har nu genomgått en titthålsoperation för att kolla ev. cystor, äggledare och samtidigt gick de in och vidgade livmoderhalsen så spermierna ska kunna ta sig genom framöver. Förhoppningsvis ska detta hjälpa oss.

Jag tror man kan genomföra en insemination trots skadade äggledare (?), jag tycker du ska prata med din läkare om olika alternativ. Jag tycker IVF verkar vara en mkt bättre lösning än att göra någon typ av andra ingrepp. Hur har det gått?
Svar på tråden Någon annan med blockerade äggledare ledare?