• Krimag

Ändra till en sovstund per dag

Hej,

Dottern är 13 månader, har tidigare sovit två ggr på dagen vid 09 och 14. Hon har blivit väldigt svårsövd på kvällen (tar över 2 timmar) så vi tänkte prova att hon sover 1 gång per dag istället. Vilka tips och erfarenheter har ni? Idag (första testdagen) ville hon bara sova 30 minuter vid 12 så jag sövde om henne vid 14...Vi lägger henne vid 19.30-20 på kvällen.

Hur lång tid tog det för er innan ny rutin funkade? Andra tips?

• Svar på tråden Ändra till en sovstund per dag
  • Jasmin Karlsson

Min dotter gick över till en sovstund per dag vid ca 15 månader. Jag tycker att man märker när det är dags och det är bäst att gå efter det. När barnet kan hålla sig vaket längre på förmiddagen utan att bli gnälligt/trött. Men det är en övergångsperiod som har varit svår för både första och andra barnet, eftersom de ju inte utvecklas över en dag, det kommer gradvist, så räkna med att det kan ta flera veckor innan det funkar bra.
    Under den övergångsperioden har det funkat med att hålla igång på förmiddagen, tex gå till öppna förskolan eller ut på lekplatsen. Då är barnet upptaget med att upptäcka och "glömmer" att det är lite småtrött. Sen vid mitt på dagen är dom jättetrötta och somnar snabbt på tex vagnpromenad och sover ett tag. För dottern tog det ett tag innan hon började sova 1-2 timmar, det behövdes nog några veckor innan hon vande sig. Om man märker att de bara sover 30 min och sen blir jättetrötta vid 17-18 igen får man antingen försöka hålla dom vakna på eftermiddagen genom att underhålla eller lägga att sova och väcka efter bara 10 min eller gå tillbaka till två sovstunder under en period. Så har jag gjort iallafall.

• Meriall

Jag bytte tidigt, vid typ 8 mån. Innan sov hon 45 + 45 min men vred efter dygnet och jättesvår att lägga. Sedan var hon sjuk och sov typ 20 min här och var och efter det bytte vi. Dvs väntade med att lägga för dagen tills hon var jättetrött och då sov hon 2 timmar och sedan lade vi henne för natten när hon blev jättetrött igen. Blev lite tidiga morgnar i början (530) men efter några dagar så hade hon vant sig. Gick väldigt lätt och smidigt och hon slutade vrida på dygnet.

Nu sover hon totalt längre tid på dagen än när hon sov 2 ggr. 2-2,5h en gång istället för 45+45. Allt blev så mycket lättare! Nu har man tid att göra något på dagen liksom och hon somnar för natten vid 20 istället för 23 :D

Svar på tråden Ändra till en sovstund per dag