• Januaribarn11

Få lånelöfte

Hej jag har en fråga, det är så att jag och min man vill köpa en villa. Vi har aldrig köpt något innan och bor nu i en hyresrätt inne i stan som kostar 12 900kr/månaden. Vi båda gillar att leva gott så att spara har vi inte gjort så effektivt. Vi kanske har 70 000kr sparat. Jag har kollat på Lendo om det är någon bank som vill ge oss en privatlån till kontantinsatsen och det var det ganska många banker som kunde. Jag har en månadslön på 25 000kr och min man 34 000kr. Inte så jätte mycket men det funkar. Hur som helst så har jag förstått att man helst ska ha ett lånelöfte från banken innan man börjar kika runt efter hus.

Men hur går det till om man inte har hela kontantinsatsen? Vi har alla våra fonder, försäkringar och pengar hos Länsförsäkringar. Och eftersom att vi är guldkunder hos dom så antar jag att dom vill ha oss kvar. Men hur gör vi?? Ska vi låna kontantinsatsen först och sen gå till Länsförsäkringar och fråga om ett lånelöfte. Eller ska vi gå till Länsförsäkringar först fråga om ett lånelöfte?

Förlåt om det blev rörigt. Jag förstår själv inte mycket av detta men är öppen för all hjälp.

• Svar på tråden Få lånelöfte
  • Valkyria75

Gå till Länsförsäkringar först. Det bästa är ju att de kan låna ut även till insatsen. Om inte annat så vill de nog iaf veta om ni ska låna någon annanstans.

Så jag hade börjat där.

• Carambolan

Även om ni lånar insatsen nån annanstans så kommer ni inte kunna göra det i smyg utan man ska redogöra för alla sina skulder/krediter vid låneansökan även om det är i andra banker. Så jag håller med Valkyria75 att det bästa är om ni bokar ett möte med er bank. Gå dit och prata, ta det inte över nätet. Ta gärna med prospekt för några exempel på hus som ni är intresserade av så att ni kan argumentera för att er budget kommer gå ihop både vad gäller köpeskilling men också drift och underhåll.

• Januaribarn11
    Carambolan skrev 2017-09-13 08:37:17 följande:

Även om ni lånar insatsen nån annanstans så kommer ni inte kunna göra det i smyg utan man ska redogöra för alla sina skulder/krediter vid låneansökan även om det är i andra banker. Så jag håller med Valkyria75 att det bästa är om ni bokar ett möte med er bank. Gå dit och prata, ta det inte över nätet. Ta gärna med prospekt för några exempel på hus som ni är intresserade av så att ni kan argumentera för att er budget kommer gå ihop både vad gäller köpeskilling men också drift och underhåll.

Tack för ditt svar. Självklart är det inga lån som ska tas i smyg, jag visste bara inte i vilken ordning jag skulle göra det. Men vilka papper utöver exempel på hus ska vi ta med oss? Antsällningbevis? Tänker att jag borde göra en mapp klar med papper att ha med till banken. Men vad ska den inhålla... En till fråga kommer banken försöka argumentera emot mig? Är det en diskussion man ska "vinna" eller pratar man som vanligt? Bara så man är förberedd.
  • Valkyria75
    Januaribarn11 skrev 2017-09-13 08:50:46 följande:

Tack för ditt svar. Självklart är det inga lån som ska tas i smyg, jag visste bara inte i vilken ordning jag skulle göra det. Men vilka papper utöver exempel på hus ska vi ta med oss? Antsällningbevis? Tänker att jag borde göra en mapp klar med papper att ha med till banken. Men vad ska den inhålla... En till fråga kommer banken försöka argumentera emot mig? Är det en diskussion man ska "vinna" eller pratar man som vanligt? Bara så man är förberedd.

Ni ska inte behöva argumentera eller 'vinna' något. Det kan däremot krävas att ni byter bank.
  • Älskadeunge

Så här gick det till för mig:

Jag och min man ringde banken och bokade in ett möte. Vi frågade via telefon vad vi skulle ta med. Till mötet hade vi med oss årsinkomster för året innan, månadslöner, annan information ex lån såsom CSN. Vi visste redan innan vad vi ville fråga, ex. Hur mycket kan vi låna med den inkomst vi båda har, hur stor kontantinsats måste vi ha för att låna det beloppet och kan man låna till kontantinsatsen (om det hade behövts).

Vi gick hem glada med lånelöfte redo att börja gå på husvisningar.

• Kjell2
    Januaribarn11 skrev 2017-09-13 08:50:46 följande:
    Gör en lite redovining över er nuvarande ekonomi, pengar in och pengar ut. Se till att ni kan svara på frågor som arbetsgivare, anställningsform, lön, kapital, lån, ev medlåntagare.

Gör också en budget efter ett fiktivt köp av lämplig bostad där ni utgår från er nuvarande ekonomi men ändrar saker som t ex hyra, räntor, amortering, underhåll, pendlingskostnad. Kompelttera gärn med en känslighetsanalys vad som händer om ni får barn, arbetslöshe, sjukdom, räntehöjning.

Ha sen en dialog med banken kring era möjligheter. Två saker att komma ihåg, banken måste inte ge er lån, ni kan byta bank.

• Januaribarn11

Jag blir alldeles nervöst av tanken att gå till banken och fråga om lånelöfte. Vet inte hur jag ska våga

• Kjell2
    Januaribarn11 skrev 2017-09-13 10:33:15 följande:

Jag blir alldeles nervöst av tanken att gå till banken och fråga om lånelöfte. Vet inte hur jag ska våga

Bo kvar i så fall.
  • Valkyria75
    Januaribarn11 skrev 2017-09-13 10:33:15 följande:

Men varför det?? Det är inget farligt alls! Bara boka ett möte och säg att du mest vill ha lite info om hur allt fungerar.
Svar på tråden Få lånelöfte