• telly

Vägrar ha blöja på natten - smyger på den :-(

Vår tjej på 2,5 blev blöjfri för några månader sedan dagtid. Blir väl nån enstaka olycka ibland.

Nu vägrar hon ha blöja på natten. "Det är bara bebisar som har." Men de gånger vi provat har hon kissat i sängen. Och vaknar inte alltid utan ligger i det blöta... hon verkar inte redo

Så vi smyger på blöjan när hon somnat. Men det känns fel. Vaknar hon blir hon ursinnig. På morgonen är den nästan aldrig torr.

Är det nån idé att ta bort blöjan eller kan vi förvänta oss blöta sängkläder framöver? Kan hon träna på att hålla sig eller handlar det om mognad?

• Svar på tråden Vägrar ha blöja på natten - smyger på den :-(
  • Mikaelayasar

Ha underlägg och byt ut den under natten när den blir blöt! Finns att köpa på vårdcentral.

• AnkiC
    Mikaelayasar skrev 2017-09-12 21:35:26 följande:

Ha underlägg och byt ut den under natten när den blir blöt! Finns att köpa på vårdcentral.

Håller med. Finns att köpa på Ica också.
  • telly

Men kommer hon vänja sig vid att vakna vid nödighet då?

BF feb 2018
  • cosinus

Det kan bli många års tvättande...

Ett barn som inte vaknar drar inga lärdomar.

Min ena vägrade ha blöja som 5-åring då lillebror blev natt-torr. Jag tänkte att få han några veckor på sig så blir det väl bättre men icke och då var det omöjligt få på blöja igen.

Han blev torr som 9,5-åring med hjälp av larm. Så vi hade 4.5 år av tvättande så gott som varje natt. Inte värt det om man kan undvika det...

Bättre då säga att när blöjan varit torr en vecka får hon prova utan.

• Anonym (JK)
    cosinus skrev 2017-09-12 21:50:39 följande:

Min ena vägrade ha blöja som 5-åring då lillebror blev natt-torr. Jag tänkte att få han några veckor på sig så blir det väl bättre men icke och då var det omöjligt få på blöja igen.

Han blev torr som 9,5-åring med hjälp av larm. Så vi hade 4.5 år av tvättande så gott som varje natt. Inte värt det om man kan undvika det...

9,5 år?!!!!!!!!!!!??????????????!!!!?

Det är INTE normalt! Hoppas att ni kollat upp ungen!
  • Badskum
    Anonym (JK) skrev 2017-09-12 21:53:59 följande:

9,5 år?!!!!!!!!!!!??????????????!!!!?

Det är INTE normalt! Hoppas att ni kollat upp ungen!

Eftersom hen hade larm så är det väl självklart att de inte trott att det var så kallat normalt. Onödigt påhopp.

TS; min dotter vägrade också plötsligt en kväll för ett en. Månader sedan, hon hade slutat på dagen men blöjan var full på natten.

För vår del var det torrt dock så fort hon tog bort blöjan. Med sonen fick blöjan vara torr ett par dagar innan vi vuxna bestämde att den skulle bort.
  • AnkiC
    cosinus skrev 2017-09-12 21:50:39 följande:

Fast underlägget lägger man ovanpå lakanet så det bara är att dra av. Inget tvättande alls. Det där med att vakna vid nödighet regleras ju av ett hormon. Låter som att ditt barn hade behövt tillskott av det hormonet. Är inte barnet torrt på natten vid 7 år brukar man få hjälp av sjukvården med det. Det har inget med vana att göra.
    Ett av våra barn blev blöjfri rätt sent. 4.5 år. Enligt BVC-psykologen skulle blöjan tas bort helt. Vi använde inlägg i sängen. Vid 7 år slutade han kissa på natten.
  • AnkiC
    telly skrev 2017-09-12 21:49:21 följande:

Men kommer hon vänja sig vid att vakna vid nödighet då?

BF feb 2018
    Hon kommer ju inte vänja sig att vakna med blöjan på heller. Att lura henne tror jag är fel. Engångs-sänginlägg kan knappast skada. Tror snarare det kan hjälpa då hon känner att det blir blött och lite obekvämt. Om du lägger det ovanpå lakanet blir det ingen tvätt heller. Bara att dra bort och slänga.
  • Flöjthumlan

Till JK:

10% av 7-åringarna kissar i sängen. 1% av 15-åringarna. Så så himla ovanligt är det inte.

Till TS:

Som övriga sagt, köp madrasskydd som kan bytas på natten. Min dotter kunde tänka sig blöja om hon fick ha trosor över eller under (!).

Man kan behandla sängvätning men det gör man oftast inte före sex års ålder och då främst om barnet själv ber om det.

• cosinus

Sjukvården tillhandahåller 2 typ av sängskydd. Ett vätsketätt drapålakan och engångskydd av samma typ som finns på förlossningen t ex. Det vätsketäta lakanet sög inte upp vätskan så det hade vi underst för att skydda madrass. Engångsskyddet hade vi under ett vanligt lakan eftersom sonen snurrade runt så mycket att han annars korvade ihop det under natten. Dessutom hade han oftast snurrat in sig i täcket så att även det var blött. Så vi tvättade underlakan + påslakan dagligen och relativt ofta även själva täcket.

Sonen fick remiss till barnmottagningen redan som 6-åring. Hann prova minirin (det hormonet man kan sakna) både som piller och nässpray samt göra flödesmätningar när han kissade samt UL på blåsan före och efter för att se att den jobbade normalt. Han har även provat dricka och kissa på schema dagtid för att försöka ställa om kroppen till att producera mindre urin nattetid. Larmet ville de dock vänta med tills han var riktigt motiverad och det dröjde till 9-års ålder. Då gick det dock på några månader att bli helt torr.

Det räknas som normalt att kissa nattetid upp till 5 års ålder, så har man en 2,5-åringar kan det bli mycket tvättande ändå. Extremt opraktiskt när man ska sova borta och helt enkelt rätt mycket onödigt merjobb, när man redan konstaterat att barnet inte vaknar av att bli blött. Vaknar barnet däremot är det en helt annan femma. Då kan man nog relativt fort få bort blöjan.

• Flöjthumlan
    AnkiC skrev 2017-09-12 22:00:41 följande:

Fast underlägget lägger man ovanpå lakanet så det bara är att dra av. Inget tvättande alls. Det där med att vakna vid nödighet regleras ju av ett hormon. Låter som att ditt barn hade behövt tillskott av det hormonet. Är inte barnet torrt på natten vid 7 år brukar man få hjälp av sjukvården med det. Det har inget med vana att göra.

Ett av våra barn blev blöjfri rätt sent. 4.5 år. Enligt BVC-psykologen skulle blöjan tas bort helt. Vi använde inlägg i sängen. Vid 7 år slutade han kissa på natten.

Det finns inga vetenskapliga belägg för att barnet blir torr snabbare för att man tar bort blöjan.

Gjorde ni något annat för att få torra nätter? Vi har en sexåring som kissar på natten, oftast utan att vakna.
  • Yllissias

Nattvätning kan inte jämföras med att vara dagtorr. Barnen kan i så låg ålder inte styra natten med vilja.

Vi lurade dottern med "natt-trosor". Använde inte ordet blöja.. Haha, kanske inte alla barn som är lika lättlurade.

• linnéa001

Vi tar upp vår treåring vid halv elva för att kissa. Funkar hur bra som helst. Ingen nattblöja sedan hon var två år och fyra månader.

• äsch

Om man inte vaknar är man helt enkelt inte hormonellt mogen. När jag själv höll på med sängvätning (upp i tonåren) så vaknade jag inte eftersom jag kissade i djupsömn. Jag testade Minirin och larm, men inget hjälpte, jag vaknade inte av larmet och jag kissade trots Minirin. Jag valde då självmant att använda blöja på natten, för det var så himla obehagligt att vakna i sitt eget kiss. Det gick över av sig själv och ingen vet vad problemet var.
    En sak till bara; det är en plåga att begränsa intag av vätska på kvällarna. Ok, man ska väl inte bälga i sig vatten, men att förbjuda någon att dricka (som det var i mitt fall) kan nästan klassas som misshandel. Speciellt när man vet att förbudet inte har någon som helst effekt, man kommer vakna lika blöt ändå. Det kanske absolut kan fungera en kort period, men håller man på länge, som jag gjorde, så är det helt enkelt inte hållbart. Då får man hitta andra strategier. Det här var inte riktat till TS, utan mer generellt till föräldrar med äldre sängvätare där desperationen efter en lösning kanske är större.
    TS: Jag tror det kan vara svårt att resonera med ett så pass litet barn. Uppfattningen att bara bebisar har blöja, kommer den ifrån perioden när hon skulle bli blöjfri dagtid, eller var har hon fått det ifrån? Underlägg till sängen kan kanske fungera, men åtminstone på den tiden jag kissade i sängen höll det sig inte bara till lakanet, täcket fick sig också ett antal duschar. Nu var jag i och för sig lite äldre än 2,5 och kissade nog lite mer, dryckesförbud till trots :) Ett tips är annars att ni föräldrar tar upp dottern på toa innan ni lägger er, och sedan ett par gånger under natten, men det kräver ju engagemang och man får störd sömn. Kan ni inte gå till affären och kolla om de har blöjor med coola bilder eller något som hon kan tänka sig? Jag har för mig att det finns typ vattentäta pyjamasbyxor. Det blir visserligen också tvätt, men inte alls på samma sätt som nerkissade sängkläder.

• AnkiC
    cosinus skrev 2017-09-12 22:10:44 följande:

Sjukvården tillhandahåller 2 typ av sängskydd. Ett vätsketätt drapålakan och engångskydd av samma typ som finns på förlossningen t ex. Det vätsketäta lakanet sög inte upp vätskan så det hade vi underst för att skydda madrass. Engångsskyddet hade vi under ett vanligt lakan eftersom sonen snurrade runt så mycket att han annars korvade ihop det under natten. Dessutom hade han oftast snurrat in sig i täcket så att även det var blött. Så vi tvättade underlakan + påslakan dagligen och relativt ofta även själva täcket.

Sonen fick remiss till barnmottagningen redan som 6-åring. Hann prova minirin (det hormonet man kan sakna) både som piller och nässpray samt göra flödesmätningar när han kissade samt UL på blåsan före och efter för att se att den jobbade normalt. Han har även provat dricka och kissa på schema dagtid för att försöka ställa om kroppen till att producera mindre urin nattetid. Larmet ville de dock vänta med tills han var riktigt motiverad och det dröjde till 9-års ålder. Då gick det dock på några månader att bli helt torr.

Det räknas som normalt att kissa nattetid upp till 5 års ålder, så har man en 2,5-åringar kan det bli mycket tvättande ändå. Extremt opraktiskt när man ska sova borta och helt enkelt rätt mycket onödigt merjobb, när man redan konstaterat att barnet inte vaknar av att bli blött. Vaknar barnet däremot är det en helt annan femma. Då kan man nog relativt fort få bort blöjan.

På Ica finns det inlägg med tejp. Sitter jättebra fast även för helikoptrar i sängen.
  • AnkiC
    Flöjthumlan skrev 2017-09-12 22:13:36 följande:
    Det finns inga vetenskapliga belägg för att barnet blir torr snabbare för att man tar bort blöjan.

Gjorde ni något annat för att få torra nätter? Vi har en sexåring som kissar på natten, oftast utan att vakna.
    Nej de blir absolut inte torrare för att man tar bort blöjan tidigt. Det var inte min poäng. Ts barn vill inte ha blöja då hen slutat med det dagtid och då tycker jag att man ska respektera det. Inte så schysst att luras. Det går bra med inlägg i sängen och barnet tar inte skada av det.
    Enligt min BVC-psykolog så skulle vi ta bort blöjan helt från vår son när han var 4.5 år för att vänja honom av blöjan. Vid den åldern har barn mognat och blöjan blir pinsam. På natten kan det dock ta längre tid och då använde vi inlägg. Vi gjorde inget annat för att han skulle sluta kissa i sängen. Det är ju ett hormon som reglerar detta och det kommer senare på vissa. Med tiden blev det mer och mer sällan som han kissade. Vid sju år slutade han att kissa i sängen på natten. Hade han inte gjort det hade vi kontaktat sjukvården. Antagligen hade han fått tillskott av hormonet då. Det är ganska vanligt att få.
  • Flöjthumla

OK, då förstår jag! Tack för att du delar med dig, det är intressant att höra hur andra har gjort.

Svar på tråden Vägrar ha blöja på natten - smyger på den :-(