• Zerre

matproblem

Hej. Mitt barn som är 1 år och en vecka nu började inskolning för dagis idag. Hemma äter han "1 års-burkmat", men på dagis idag sa de att de endast ger stora bitar av mat + mackor + frukt som t.ex. Äpple & banan.

Nu till problemet, min son kväljs av bitar och hulkar sig om det blir för mycket. Han har tre tänder och jag är rädd att han ska sätta i halsen på dagis när han väl börjar äta där. Hur ska han kunna äta ett ÄPPLE som med tre tänder? Och hur ska han kunna äta maten som? Jag är så jäkla rädd att han ska kvävas. Jag sa att han nog inte är redo för äpple och dylikt men de sa då att de gör som de alltid gjort där.. barnen som går där redan är några månader äldre än han och har även fullt med tänder. Någon som kan ge mig tips?? Någonting överhuvudtaget? Vad är bra att börja lära han äta hemma?

• Svar på tråden matproblem
  • erop

Förskolan måste kunna anpassa maten efter barnens behov. Dvs om ditt barn har svårt att tugga och äta bitar så ska de kunna servera mat som är mosad eller bara har mjuka små bitar.

De kan tom köpa in barnmatsburkar och barngröt till enskilda barn som behöver det.

Likadant med frukten, de kanske får mosa banan eller skrapa äpple så att han kan äta det? Eller ge honom fruktpuré som fungerar bättre.

Tids nog så lär han sig ju att äta och kan då gå över till den vanlig maten.

• Meriall

De sade att det var bitar av mat/frukt på mitt barns förskola också men det var små bitar banan som gick sönder i händerna på barnen när de mosade in det i munnen och äppel/päronbitarna var jättetunna bitar som också gick sönder direkt. Var orolig som du men är mindre orolig nu. Mitt barn äter inte heller bitar (8mån burkar som mest och det tycker hon är lite jobbigt) men frukten gick bra. Allt de gav ska gå att äta utan tänder och bara mosas mot gommen i munnen.

De sade att de mosar maten om barnet behöver det också. Kan han äta ettårsburkar så äter han ju bitar. Det är ju rätt stora bitar i dem tänker jag.

• Happy87

Du får vara klar o tydlig med hur du vill att maten ska vara och vrf! Påminna dom varje gång du lämnar, har tyvärr sett där dagis gör maten efter dom äldre o dom minsta kvävs nästan (en av många anledningar till byte av dagis här)

• Zerre

Jo ja sa ju att han äter ganska mosat med små bitar i men de sa att de kommer servera stora bitar så får de äta själv med händerna/sked, samma sak med frukterna. Jag erbjöd mig köpa dit burkmat men nej de gick inte.. tycker det ska va så svårt att mosa ett äpple utan tänder...

• LiaSthlm

På förskolan där jag jobbar skulle det inte vara något problem. Vi mosar maten om de behöver och när det häller frukt så funkar banan som mosas.

Viktigast är att föräldrar känner sig trygga med att barnet får mat som fungerar och att barnet blir mätt under dagen.

• Johanna543

Jag jobbar själv på förskola och är väl medveten om att viss personal är tillmötesgående mot föräldrar o vissa kör helt sitt eget race. Vad gäller de sistnämnda har de ju uppenbarligen hamnat fel i karriären (om inte kraven från föräldrarna är helt orimliga såklart- men så är det ju inte i ditt fall). Det enda som löser ditt problem är att du kontaktar förskolechefen, lägger fram ditt problem och lösning. Det som kan vara problematiskt i förskolor är tidsbrist och pengar. Men om du föreslår att t.ex. ta med egen färdighackad frukt kan de ju bara inte säga nej.. Det handlar om en liten ettåring o då får man göra undantag om det behövs! Lycka till.

Svar på tråden matproblem