• Amina03

VARFÖR har 3,5 åring börjat kissa på sig?

Hej

I ett helt år har min son varit helt torr sen vi slutade med blöjan och då menar jag verkligen HELT torr dag och natt. Han kissade i sängen 1 gång på 1 helt år. Folk förstod inte hur han höll sig och aldrig kissade på sig.

Men nu sen 1 månad har han börjar kissa på sig, nästan varannan dag och natt, förstår ni frustrationen? Jag tar med mig påsar från förskolan varannan dag och byter sängkläder. Vi har kollat diabetes och urinvägsinfektion, inga förändringar som kan ha påverkat som förskolebyte eller så...

Är det någon som vet varför han helt plötsligt bara har börjat kissa på sig? Vad kan jag göra? Alla era tips tack!

• Svar på tråden VARFÖR har 3,5 åring börjat kissa på sig?
  • Anonym (:)

Började han göra så i samband med att börja i förskolan? Men säg typ: glöm inte att kissa på toa, säg till mamma om du behöver hjälp osv, bara att uppmuntra till toa och beröma han

• AnkiC

Kan bero på allt möjligt. Utvecklingsperiod, förändringar i tillvaron, oroskänslor mm. Ta det med ro. Det går över. Påminn ofta och gå på rutin ett tag.

• Anonym (Förstoppning?)

Gå till barnläkare och be om hjälp att känna om han kan ha förstoppning. Vårt barn blev torr i princip över en helg innan han fyllde två (bortsett från natten) och fick förstoppningsproblem ett år senare som gjorde att han började kissa på sig. Nu är vi oroliga att han inte ska vara torr dagtid ens tills han börjar förskoleklassen då vi aldrig verkar få riktigt bukt med det.

Tog lång tid innan vi förstod vad det var eftersom att han fortfarande bajsade ofta.

Svar på tråden VARFÖR har 3,5 åring börjat kissa på sig?