• Anonym (Emma (lärare))

inte gå på utvecklingssamtal

Vad händer om en förälder inte vill gå på utvecklingssamtal eller föräldramöte? Socanmälan? Annat? Hur resonerar ni/jobbar kring det/har för erfarenheter av det? Vill ha svar av de som vet, inte "personligt tyckande".

• Svar på tråden inte gå på utvecklingssamtal
  • Anonym (Emma (lärare))
    smulpaj01 skrev 2017-09-11 15:48:52 följande:

Menar du barn som endast har en förälder alltså?

Vilket som egentligen, vi kan säga barn där ingen förälder kan/vill gå på föräldramöten eller utvecklingsamtal dvs ingen kommer. Kan vara olika skäl, allt från ointresse, tidsbrist, inte kunna ta ledigt från jobbet...
  • Anonym (Va)
    Anonym (Emma (lärare)) skrev 2017-09-11 15:51:16 följande:

Vilket som egentligen, vi kan säga barn där ingen förälder kan/vill gå på föräldramöten eller utvecklingsamtal dvs ingen kommer. Kan vara olika skäl, allt från ointresse, tidsbrist, inte kunna ta ledigt från jobbet...

Den inställningen talar sitt tydliga språk kring föräldraskapet och då skulle en anmälan gå iväg.
  • Anonym (Emma (lärare))
    Anonym (Va) skrev 2017-09-11 15:57:05 följande:
    Den inställningen talar sitt tydliga språk kring föräldraskapet och då skulle en anmälan gå iväg.
    Nu är du inne på tyckande, inte fakta.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Emma (lärare)) skrev 2017-09-11 16:00:32 följande:

Nu är du inne på tyckande, inte fakta.

Knappast. Det är fakta.
  • smulpaj01

Hoppas verkligen att du inte funderar på socanmälan?
    Tycker jag fick mer info om mitt barn via mail än på utvecklingssamtalen så jag skulle inte känna minsta oro.

• Anonym (skillnad)
    Anonym (Emma (lärare)) skrev 2017-09-11 15:51:16 följande:
    Jag tycker att det är stor skillnad på föräldramöten och utvecklingssamtal.

Har haft barn i skolvärlden i snart 10 års tid (3 barn och totalt 5 olika skolor) och ännu inte varit på nåt föräldramöte som varit givande. All information som kommit där skulle han kunnat skickas ut per mail eller post.

Ibland har vi tvingats delta i larviga gruppstärkande (jag är ingen grupp med de andra föräldrar i mitt barns skolklass!) övningar och allt har bara känts plågsamt och tidsödande.

Utvecklingssamtal däremot känns oftast väldigt relevant. Det handlar om mitt barns utveckling, det blir mer av en diskussion, barnet deltar i samtalet, det finns tydliga mål att följa upp, det är ett personlig möte med mitt barns lärare.

Föräldrar som struntar i föräldramöten är ofta kloka och luttrade.

Föräldrar som struntar i utvecklingssamtal bör göras uppmärksamma på vikten av dessa och se till att komma dit och ta del av sitt barns utveckling!

Att inte kunna ta ledigt från jobbet är tyvärr en realitet för många, och ofta kommer tiderna för utvecklingssamtalen med ganska kort varsel och på tider på dagen som gör det omöjligt att gå ifrån utan att det påverkar hela arbetsdagen. Går väl oftast att lösa, men det kan vara nog så svårt.
  • Anonym (.)

Självklart görs en anmälan om ingen dyker upp på barnens utvecklingssamtal och föräldramöten. Lärare som inte gör det borde avgå. Det ingår när en är förälder att vara engagerade i sina barns skolgång. 

• Duckan

Benägen att hålla med Smulpajen. Föräldramöten har aldrig gett något av värde som jag har känt varit nödvändigt och utvecklingssamtalen håller barnen i och säger mig inte ett skvatt om hur det verkligen får för mitt barn.
    Nu går jag på allt detta ändå, men som sagt, värdelöst är det.

• sextiotalist

det är ju ni på skolan som ska ta det beslutet och för det bör det väl vara samlad syn för eleven ifråga.
    Fungerar det bra med eleven för övrigt, så finns det ingen anledning att slå på stora trumman, men är detta ytterligare ett orosmoment så får ni väl ta ett samtal berörda lärare och eventuellt rektor.
    Det är hur min syster agerat vid sådana tillfällen.

För hur som helst, så finns det väl fungerande föräldrar som av olika orsaker har svårt att komma loss, huruvida det är ointresse eller bara oförmåga, hur vet du det?

Svar på tråden inte gå på utvecklingssamtal