Vuxet barn, Medberoende
Hej!
Jag är ett vuxet barn till två missbrukande föräldrar och utöver det uppväxt i Jehovas vittnen men är inte längre troende själv. Detta har så klart också haft betydelse och präglat min uppväxt. Att jag växte upp i en dysfunktionell miljö som barn gjorde att jag blev tvungen att anta olika strategier för att överleva, som tex överkänsliga antenner för att snabbt kunna läsa av en situation och att ha super kontroll på allt. En annan strategi var att ta ansvar och anpassa mig. Jag klev in i olika slags roller, ibland var jag kock, städare, psykolog, detektiv, doktor, kurator osv många gånger skiftade jag mellan dessa. Det var sällan jag bara var barn.
Som för många vuxna barn följer dessa överlevnadsstrategier med också i vuxen ålder där de inte längre är funktionella på samma sätt man behöver dom inte längre för att överleva. Men dom har på nått sätt växt fast i ryggmärgen. Jag har tex haft svårigheter med nära relationer och tilliten till andra men också tilliten till mig själv. Jag har stunder då jag är väldigt vilsen och inte vet vem jag är eller vad jag vill.
Jag har fått mycket hjälp med mitt medberoende och kan idag bättre hantera mina rädslor och mina många gånger ologiska tankar, jag behövde hjälp att skilja på mina ologiska tankar och känslor dom är inte samma sak. Att öppna upp sig och prata med andra, att känna att det finns andra som är precis som jag, man blir så här, har vart till stor hjälp för mig.
Jag ställer gärna upp och lyssnar och i den mån jag kan, komma med råd om hur jag gjort för att tillfriskna från mitt merberoende och även hur jag gjort i kontakten med mina dysfunktionella relationer och hur man kan tänka och göra i kommunikationen. Det är inte alltid så lätt att vara rak och tydlig och sätta gränser men samtidigt vara kärleksfull. Jag finns på mailen och Kik????
Poppybangeli@hotmail.com
Kik: Poppely