• Gabby

Bör jag vara orolig - symptom borta

Hej,

Kan någon som varit gravid tidigare stötta mig? Jag är gravid i v 8 och har hittills haft sparsamt med symptom men ändå fått känna på lite ömma bröstvårtor, molvärk, illamående, halsbränna, anfåddhet vid ansträngning, trötthet och lite mer kissnödighet. Nu sen några dagar så är allt borta. Är inte alls lika trött nu, sover hela nätter utan att behöva besöka toan och allt annat är som bortblåst.

Är de vanligt? Kan man få så redan i v 8? Jag har inte blött något.. snälla kan någon hjälpa mig :(

• Svar på tråden Bör jag vara orolig - symptom borta
  • Anonym (M)

Oh ja så har det varit för mej med båda gångerna. Man saknar nästan att må illa de dagarna det är borta :)

• legomum

Tom med tvillingar kan det vara lugnt med symtom. Var endast svagt illamående i början och oftast knappt ens det.

• Jsv17

Jag hade inte särskilt mkt symptom alls, varierade lite från dag till dag, men kände mig faktiskt mest som vanligt. Har haft en väldigt symptom och komplikationsfri graviditet överlag och nu är jag i v.28 Klart man blir orolig det finns ju en bild av att man ska må så dåligt och känna så mkt men det där är väldigt individuellt. Om jag var du så skulle jag boka ett privat vul (kostar några hundralappar) bara för att stilla min egen oro, för mig släppte mkt när jag väl fick se bebisen.

Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Gabby

Tack alla för era svar :)

Jag ska på inskrivning den 26/9 och avvaktar med att boka eget vul/ul till efter det. Ska iväg och resa nu en vecka också :) får man göra nå vul/ul på inskrivningen?

• Jsv17
    Gabby skrev 2017-09-10 10:05:10 följande:

Jag ska på inskrivning den 26/9 och avvaktar med att boka eget vul/ul till efter det. Ska iväg och resa nu en vecka också :) får man göra nå vul/ul på inskrivningen?

Nä man får ju inte det, har man inga särskilda skäl (bara vanlig oro räcker inte) så får man vänta till Kub, om du erbjuds det där du bor. Förmodligen är ju allt bra, men är man mycket orolig så brukar jag alltid rekommendera att boka vul till vänner och så där, för många så hjälper det mot oron att få se bebisen och det lilla tickande hjärtat. Finns ju inga garantier då heller, men det brukar kännas mycket tryggare
    Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Gabby
    Jsv17 skrev 2017-09-10 11:13:51 följande:
    Nä man får ju inte det, har man inga särskilda skäl (bara vanlig oro räcker inte) så får man vänta till Kub, om du erbjuds det där du bor. Förmodligen är ju allt bra, men är man mycket orolig så brukar jag alltid rekommendera att boka vul till vänner och så där, för många så hjälper det mot oron att få se bebisen och det lilla tickande hjärtat. Finns ju inga garantier då heller, men det brukar kännas mycket tryggare
    Aha, tror inte KUB erbjuds här. Är bara 26 år och har inte någon betydande sjukdom i min släkt. Får väl bli att man bokar privat vul så man får se om man har nått där inne iaf :)
  • Anonym (J.)

så länge du inte blöder i samband med att symtomen försvinner så skulle inte jag oroa mig. Symtom kommer och går :)

• legomum
    Gabby skrev 2017-09-10 10:05:10 följande:

Det beror på. Jag gjorde en undersökning i samband med inskrivningen för att fastställa graviditet samt att hon mätte dem. Då var jag i v 9

Var på mamamia på karlavägen (supertrevlig personal där och rekommenderas verkligen)
  • Gabby
    legomum skrev 2017-09-11 08:19:11 följande:
    Det beror på. Jag gjorde en undersökning i samband med inskrivningen för att fastställa graviditet samt att hon mätte dem. Då var jag i v 9

Var på mamamia på karlavägen (supertrevlig personal där och rekommenderas verkligen)
    Aha, de måste ju vara skönt. Tänker mig att de måste vara svårt att fastställa graviditet utan att göra ett  ultraljud.. Vi får helt enkelt se vad som händer :)

Jag bor i Umeå så är lite väl långt till Sthlm.. hehe
  • Gabby
    Anonym (J.) skrev 2017-09-11 07:23:41 följande:

så länge du inte blöder i samband med att symtomen försvinner så skulle inte jag oroa mig. Symtom kommer och går :)

Har inte blött en droppe så kanske för försöka bli lugn :) Men man är ju så himla nojig för allt.. Är ju ett helt nytt kapitel i ens liv..
  • Anonym (J.)
    Gabby skrev 2017-09-11 09:05:33 följande:

Har inte blött en droppe så kanske för försöka bli lugn :) Men man är ju så himla nojig för allt.. Är ju ett helt nytt kapitel i ens liv..

Förstår att du är nojig men försök njuta av din graviditet. Får man missfall så är det ändå inget man kan göra. Men som sagt, så länge du inte blöder så skulle jag försöka att inte oroa mig. Du ska nog se att symtomen kommer tillbaka snart :)
  • Gabby
    Anonym (J.) skrev 2017-09-11 09:09:01 följande:
    Förstår att du är nojig men försök njuta av din graviditet. Får man missfall så är det ändå inget man kan göra. Men som sagt, så länge du inte blöder så skulle jag försöka att inte oroa mig. Du ska nog se att symtomen kommer tillbaka snart :)
    Jag ska försöka  njuta :) Är ju rätt snart jag ska till BM också och förhoppningsvis få svar på mina frågor.
  • Anonym (J.)
    Gabby skrev 2017-09-11 09:51:34 följande:
    Jag ska försöka  njuta :) Är ju rätt snart jag ska till BM också och förhoppningsvis få svar på mina frågor.
    Ja att bli inskriven hos bm var för mig en viktig milstolpe. Stort Lycka till :)
Svar på tråden Bör jag vara orolig - symptom borta