• Meriall

Nattskräck 10 mån

Min bebis hade nyss sin första nattskräcksepisod. Syskonet hade det mycket men det var när han var 4-5 år. Hon är bara 10 men. Vad kan jag göra när hon får en attack för att hjälpa på rätt sätt? Hon sover i spjälsäng och virvlar runt i sängen och slår sig om jag inte tar upp henne. Håller jag henne i famnen försöker hon putta bort mig och vrida sig loss (hon är stor för sin ålder och ganska stark). Ligger hon i min säng virvlar hon runt tills hon riskerar att ramla ner. Det var en ganska lång episod också, 15 min. Hur hanterar jag det på bästa sätt? :/

• Svar på tråden Nattskräck 10 mån
  • legomum

Tog upp barnet i stora sängen där jag kunde ha koll. Pratade hela tiden lugnande med entonig röst.
    Till slut får jag kontakt och barnet kommer till mig i famnen även om attacken inte är helt slut.
    Nu tre år senare går det "smidigt" jag lyfter upp barnet och vi går till vardagsrummet, sätter igång barnprogram på tv som han gillar och kör samma procedur som varje gång. Jag pratar lugnande tills han kommer till ro. Sedan somnar han om i soffan.
    Så här gör vi ungefär 3 gånger i veckan de tillfällen vi inte "väckt till" honom en stund efter han somnat.

Svar på tråden Nattskräck 10 mån