• olssonnn

NIPT, någon erfarenhet

Hej, 

Jag är 26 år gamma och är  i vecka 12+3.
    Igår var jag och min sambo på KUB-test, vi gick att gå från inga farhågor alls till att få en rejäl chock.

Ultraljudet såg hur bra ut som helst och när vi skulle avsluta undersökningen fick vi reda på att resultatet på blodetprovet inte såg bra ut alls, 1/30 kromosomavikelse 21. Fick möjlighet att boka fostervattensprov och eftersom vi bor i ett län som inte erbjuder NIPT.

Vi har istället bokat en NIPT besök på privatmottagning i Gbg, för att vi inte vill utsätta oss för den lilla men för oss stora risken med fvp. Vi båda mår otroligt dåligt och är så himla oroliga. Att vänta en vecka på provsvaren känns som en evighet.

Någon som har erfarenhet av NIPT när blodetvärdena var "dåliga" fast ultraljudet och nackspalten såg bra ut, hur gick det för er?

Kram Ellen 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-08 17:28
    Eller NIPT resultat överlag :)
  • Svar på tråden NIPT, någon erfarenhet
  • Krusbärskompott

Jag gjorde NIPT privat i v10 på indikationen "min egen ångest". (Jag jobbar m sjuka barn.)

Vet inte vart du har bokat men jag valde ett ställe som skickar sina prov till KI för analys, jag tyckte det kändes olustigt att skicka prov till USA. Men det är ju jättemånga som det funkat bra för. =)

Nu hade ju jag inte ens gjort KUB innan men det var ändå en vidrig väntan tycker jag. Mitt NIPT var utan avvikelser, går in i v 16 imorgon.

Och en liten pepp: Anledningen till att jag ville göra NIPT var att KUB ger en risksiffra som bara är korrekt i 90% av fallen. Det finns alltså en stor chans att du skulle ha varit i en lägre riskgrupp.

Dessutom innebär risken 1:30 att mindre än 4 av 100 med den siffran faktiskt har trisomi 21. Över 96% är utan trisomi 21.

Så även om det känns som en hög risk så är ju faktiskt nästan alla i den gruppen utan trisomi 21.

Stor kram och lycka till!

• Anotherone

Jag fick ok resultat på KUB men valde att göra nipt privat för att stilla min egen (och makens) oro. Vi är lite äldre (36), har redan barn och ville hemskt gärna veta så att allt var bra med bebisen. Så gott det nu går, nipt är ju inte heller heltäckande utan kollar bara 3 trisomier i grundtestet. Allt visade sig vara bra och vi fick en frisk liten pojke i maj.

Svaret dröjde 8 dagar så det gick fort tycker jag!

• olssonnn

Tack för svar, vi kommer göra testet på barnmorskehuset i Gbg och de gör analysen i samma byggnad, tar ca 1 vecka :)

• Katana

Väntar också svar, vi fick inte några detaljer från kub mer än att min ålder (39) dragit ner mycket. Om vi får ett dåligt besked så gör vi nog FV men då går det ju ännu mer tid, det känns konstigt att man kan gå en halv graviditet utan att veta hur det blir

• olssonnn

Hej igen,

Vi har besökt Barnmorksehuset för NIPT, super bra bemötande och hur proffesionella som helst. Kan starkt rekommendera deras mottagning. Det tar 4 dagar för analys så imorgon får vi provsvar.

De senaste dagarna har jag inte orkar tänka på det, känns som att jag är i en dimma och att graviditeten är på pause.

Håller alla tummar!

/ Elin

• olssonnn

Fick världens bästa besked idag, 99% ingen kromosomavikelse!!!

Tack för stöttande kommentarer:)

• Katana

Inget svar efter 14 dagar! Ringer och de kan inte säga någonting, inte beräkna när svar kommer. Någon kläcker ur sig att det kan ta 3 veckor. Det börjar ju bli ont om tid, får jag inte svar snarast finns ingen tid för FVP. Så frustrerad och ledsen! Varför ens erbjuda testet om man inte får svar inom rimlig tid, någon måste ju klantat sig LAB.

• sommar 77

Hej!

Jag är i v 9 och ska boka Nipt privat även om det kostar massor.

Har tre barn och två bonusbarn och vill se att detta barn är friskt.

Samtidigt sjukt nervös....

I torsdags fick jag se hjärtljud på tidigt vul....men nu måste jag invänta nipt innan jag kan njuta....

Haft flera missfall innan och är 40 år så jag är ständigt orolig för att detta ska gå vägen....

• Katana

Rekommenderar att göra nipt direkt om man har råd, att gå och vänta efter ett dåligt kub och sedan ett nipt är inte roligt. Det hinner gå lång tid.

• Krusbärskompott
    Katana skrev 2017-09-26 17:50:57 följande:

Rekommenderar att göra nipt direkt om man har råd, att gå och vänta efter ett dåligt kub och sedan ett nipt är inte roligt. Det hinner gå lång tid.

Exakt så resonerade jag oxå, väl investerade tusenlappar för mig.
  • sommar 77

Så svårt att komma fram på telefon för att boka...hoppas jag kommer fram imorgon,

Svar på tråden NIPT, någon erfarenhet