• Anonym (orolig)

Högt tryck i ögonen

Har fått besked hos optikern att jag hade högt tryck i ögonen (24-25). För 11 år sedan mättes trycket hos ögonläkare och det var då 12.  Nu känner jag mig orolig, fast optikern sa att det kunde vara "falskt högt" hos dem jämfört med hos läkare.

Ska tillbaka och mäta igenom två veckor.

Någon som vet något eller har erfarenhet...?

• Svar på tråden Högt tryck i ögonen
  • Anonym (kan korrelera med blodtryck)

Jag blev undersökt för ca 6-7 år sedan, och hade då högt tryck 22-23 om jag kommer ihåg rätt. De kunde enligt den läkaren bero på allt från högt blodtryck, stress, högt tryck i ryggmärgsvätskan till mer allvarliga sjukdommar. Jag lekte nåldyna i 8 månader utan att de hittade något fel på mig, och kom sedan fram till att det var nog så att även om jag låg utanför normen så var det min "normal".

• Anonym (orolig)
    Anonym (kan korrelera med blodtryck) skrev 2017-09-07 15:42:52 följande:

Jag blev undersökt för ca 6-7 år sedan, och hade då högt tryck 22-23 om jag kommer ihåg rätt. De kunde enligt den läkaren bero på allt från högt blodtryck, stress, högt tryck i ryggmärgsvätskan till mer allvarliga sjukdommar. Jag lekte nåldyna i 8 månader utan att de hittade något fel på mig, och kom sedan fram till att det var nog så att även om jag låg utanför normen så var det min "normal".

Åh tack! Jag tycker det känns så otäckt... men behöver du gå på återbesök eller något sånt efter det?
  • Anonym (O)

Min fru fick högt tryck i ögonen, vilket visade sig vara grön starr. Vården tog det inte på allvar och hennes synnerv hann bli skadad så hennes syn är nedsatt nu. Se till att detta kollas upp ordentligt, speciellt om du märker att din syn börjar påverkas.

• Anonym (orolig)
    Anonym (O) skrev 2017-09-07 17:02:02 följande:

Min fru fick högt tryck i ögonen, vilket visade sig vara grön starr. Vården tog det inte på allvar och hennes synnerv hann bli skadad så hennes syn är nedsatt nu. Se till att detta kollas upp ordentligt, speciellt om du märker att din syn börjar påverkas.

Ja precis det här är min rädsla. Får se vad nästa besök visar, kanske ska be om en remiss till ögonläkare även om optikern tycker man kan vänta ...

Men får din fru behandling nu så det inte blir värre?
  • Anonym (O)
    Anonym (orolig) skrev 2017-09-07 17:21:01 följande:
    Ja precis det här är min rädsla. Får se vad nästa besök visar, kanske ska be om en remiss till ögonläkare även om optikern tycker man kan vänta ...

Men får din fru behandling nu så det inte blir värre?
    Ja, det får hon. Ögondroppar, och täta kontroller. Så det är ju ingen fara om man behandlas. Så var bara på din vakt, och låt inte vården nonchalera dig om du börjar känna symtom.
  • Anonym (kan korrelera med blodtryck)
    Anonym (orolig) skrev 2017-09-07 16:29:30 följande:
    Åh tack! Jag tycker det känns så otäckt... men behöver du gå på återbesök eller något sånt efter det?
    Jag gjorde en mängd olika tester under de 8 månaderna, sedan gjorde de några koller efter det, den sista ca 1,5 år efter år. Det var då jag fick min "friskförklaring".
  • Anonym (orolig)

Uppdaterar Skrattande 
    Det visade sig att jag har så tjocka hornhinnor att mätningarna blir fel hos optikern. Mitt riktiga värde är 16 i båda ögonen. Känns så skönt!
    Tydligen medfött om man ha tjocka eller tunna hornhinnor, läkaren hade en pedagogisk skala där jag kunde se hur mycket fel en mätning hos optikern visar.  

Svar på tråden Högt tryck i ögonen