• Anonym (Linnéa)

Behålla ensam vårdnad

Har barn ihop med en man som misshandlat mig fysiskt men mest psykiskt under flera år. Framför barnet. Gett honom chansen att söka hjälp men inget har hänt. Han hotar och kallar mig fula saker. Har aldrig tagit hand om barnet sen hanföddes. Jag har lämnat o lever på skyddat boende nu. En polisanmälan har gjorts. Har ensam vårdnad sen födseln.

Vilka chanser har jag att få ha kvar ensam vårdnad?? Hur mycket ska det behövas? Har mkt bevis.

• Svar på tråden Behålla ensam vårdnad
  • Meriall

Låter helt galet om du inte får igenom det. Du kan ju inte direkt samarbeta med honom på daglig basis om du måste bo på skyddat boende. Sedan kan han få umgängesrätt ändå men tror att du får vårdanden.

• Anonym (Snedvridna lagar)

Mördare och män som misshandlat sina kvinnor får både gemensam vårdnad och umgänge. Kan du inte bevisa till 100% att han är en direkt fara för barnet så finns chansen ganska rejält att ni får gemensam vårdnad.

• Kjell2
    Anonym (Linnéa) skrev 2017-09-07 14:21:16 följande:

Har barn ihop med en man som misshandlat mig fysiskt men mest psykiskt under flera år. Framför barnet. Gett honom chansen att söka hjälp men inget har hänt. Han hotar och kallar mig fula saker. Har aldrig tagit hand om barnet sen hanföddes. Jag har lämnat o lever på skyddat boende nu. En polisanmälan har gjorts. Har ensam vårdnad sen födseln.

Vilka chanser har jag att få ha kvar ensam vårdnad?? Hur mycket ska det behövas? Har mkt bevis.

För att han över huvud taget ska kunna få vårdnaden, om du vägrar ge honom,  krävs att han stämmer till tingsrätten.

Kan du sen visa på stora samarbetssvårigheter, vilket verkar finnas, ska det mycket till för att han ska få vårdnad. Domstolen gå i huvudsak på om ni kan samarbeta kring beslut rörande barnet. Att han har misshandalt dig gör inte att han med automatik förlorar möjligheten att få vårdnad. Men det är ett tecken på samarbetssvårigehter.

Svar på tråden Behålla ensam vårdnad