• Anonym (Styvmor)

Min mans dotter vill sova i våran säng.

Hej. 

Jag har en styvdotter som är 2,5 år gammal och hon brukar vakna vid 3 tiden på natten och vilja sova i min & min mans säng... problemet är att jag klarar inte av det. Mina egna barn fick aldrig sova i min säng och jag vill absolut inte att hans barn ska få göra det heller. 

Han tycker det är ett väldigt känsligt ämne att prata om och ignorerar mig bara medan jag har sovit på soffan nu dom senaste veckorna eftersom hon alltid kommer till våran säng. 

Vet inte vad jag ska göra men jag vet att jag kan inte fortsätta sova på soffan... 
    Hjälp!

• Svar på tråden Min mans dotter vill sova i våran säng.
  • Dexter dot com
    Anonym (Styvmor) skrev 2017-09-06 03:32:45 följande:

Hej. 

Jag har en styvdotter som är 2,5 år gammal och hon brukar vakna vid 3 tiden på natten och vilja sova i min & min mans säng... problemet är att jag klarar inte av det. Mina egna barn fick aldrig sova i min säng och jag vill absolut inte att hans barn ska få göra det heller. 

Han tycker det är ett väldigt känsligt ämne att prata om och ignorerar mig bara medan jag har sovit på soffan nu dom senaste veckorna eftersom hon alltid kommer till våran säng. 

Vet inte vad jag ska göra men jag vet att jag kan inte fortsätta sova på soffan... 
    Hjälp!

Separata sovrum alt 2 sängar i samma rum är en bra lösning.
  • Anonym (Mia)

Skaffa en bred säng (120 cm) till dotterns rum så kan han gå över till hennes säng när hon vaknar på natten.

• Anonym (.)

Skaffa en stor säng till barnet så kan pappan gå med henne och lägga sig där när hon kommer till er på natten! Du och hon kommer alltid att behöva dela på hennes pappa, men sängen behöver ni inte dela. Det finns för övrigt biologiska föräldrapar som gör på de viset. Alla sover inte bra med barn i sängen. Din man måste släppa sin konflikträdsla och börja leta lösningar.

• sextiotalist

Det är helt ok att inte vilja dela säng med ett barn är helt ok.

Att en tvååring vill sova med sin förälder är helt ok.

Så förslaget med extrasaäng låter perfekt

• Rosq

Flickans behov av trygghet går före dina behov av att inte ha barn i sängen.

Hur du gjort med dina egna barn är helt irrelevant. Den här flickan är inte din och hennes pappa vill fylla det här behovet hos henne.

Om du är så petig med din sömn kan du gott sova på soffan tycker jag.

• Madida

Ett så litet barns behov av trygghet är viktigare än ditt behov av att inte ha barn i sängen. Hon behöver givetvis den tryggheten och du som vuxen får backa här.

Hjälper det att skaffa en större säng?

Eller skaffa stor säng till flickan så kan pappan lägga sig hos henne när hon vaknar.

I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Anonym (K)

Det är helt normalt att ett sådant litet barn vill känna trygghet och sova bredvid sin pappa. Du är den vuxna, fortsätt sova på soffan eller köp en större säng till hans dotters rum så han kan sova där. Din reaktion över situationen känns väldigt omogen.

• janeways

Som tidigare skrivits: helt normalt från båda sidor.

Men kan folk sluta sätta ungar på en piedestal? Kan man inte fokusera på hela familjens välmående istället för att resonera till EN person?

TS: det är din och mannens säng, du har all rätt att få sova ostört. Som folk gärna påpekar: det är inte din unge, därför faller det på pappans lott att se till att dottern är trygg (som att gå in och sova i hennes säng) utan att du ska bli lidande och bli en "elak styvmorsa".

Svar på tråden Min mans dotter vill sova i våran säng.