• Anonym (undrar)

Tillåtet att spela på stan i ALL evighet?

Hej

Undanbeder rasistiska kommentarer!

Det är så att jag bor mitt i en stad där det VARJE dag sedan tidigt i våras sitter en tiggare och spelar dragspel HELA dagarna. Börjar vid typ åtta på morgonen och håller på till sju på kvällen. Han nickar alltid vänligt och är inte störande på annat sätt, men jag håller på att bli tokig på att ALLTID ha dragspelsmusik i öronen. Att aldrig kunna sitta på balkongen och inte höra honom.
     Är det verkligen tillåtet att spela på gatan sådär bara för att det är allmän plats? Kan man anmäla honom på något sätt?

Igen, inget rassesnack tack!

• Svar på tråden Tillåtet att spela på stan i ALL evighet?
  • Anonym (undrar)
    Philanthropy skrev 2017-09-05 18:40:51 följande:
    Nej, har man valt att bo väldigt centralt får man vara beredd på oväsen...
    Öh, har jag sagt något om oväsen? Klart att det är massa trafik och liv här, men har jag sagt något om det? Nepp, inte ett ord. Men att varje dag sitta och spela OCH tigga pengar? Det är en annan sak.
  • Philanthropy
    Anonym (undrar) skrev 2017-09-05 18:43:41 följande:
    Öh, har jag sagt något om oväsen? Klart att det är massa trafik och liv här, men har jag sagt något om det? Nepp, inte ett ord. Men att varje dag sitta och spela OCH tigga pengar? Det är en annan sak.
    Jag trodde det var ljudet från dragspelet du störde dig på? Men det är alltså själva tiggandet nu istället...? 
  • NELJ

Det varierar mellan olika städer, vissa har tidsbegränsningar för hur länge man kan spela på en viss plats. Kolla kommunens ordningsstadga.

Du kan ju också försöka be personen att hitta fler ställen att spela på. Om inte det funkar kan du ringa kommunens miljö- och hälsoskyddsinspektörer och lämna klagomål avseende buller.

• Anonym (undrar)
    Philanthropy skrev 2017-09-05 18:46:54 följande:
    Jag trodde det var ljudet från dragspelet du störde dig på? Men det är alltså själva tiggandet nu istället...? 
    Ja, jag stör mig på spelandet(tiggeriet också, men det är en annan fråga) för att det är KONSTANT och inte ett naturligt ljud i en stad. Har du inget vettigt att komma med kan du lämna tråden.
  • Anonym (undrar)
    NELJ skrev 2017-09-05 18:47:16 följande:
    Det varierar mellan olika städer, vissa har tidsbegränsningar för hur länge man kan spela på en viss plats. Kolla kommunens ordningsstadga.

Du kan ju också försöka be personen att hitta fler ställen att spela på. Om inte det funkar kan du ringa kommunens miljö- och hälsoskyddsinspektörer och lämna klagomål avseende buller.
    Kommunens ordningsstadga? Tack!

Jag vågar faktiskt inte närma mig tiggaren, särskilt som ung tjej... Han ser vänlig ut, men man vet ju aldrig och jag bor bara runt hörnet så jag tror att han känner igen mig och vet var jag bor...

Men jättetack för dina tips!
  • Philanthropy
    Anonym (undrar) skrev 2017-09-05 19:03:49 följande:
    Ja, jag stör mig på spelandet(tiggeriet också, men det är en annan fråga) för att det är KONSTANT och inte ett naturligt ljud i en stad. Har du inget vettigt att komma med kan du lämna tråden.
    Självklart är det ett naturligt ljud i en storstad. Gatumusikanter kan knappast vara något nytt fenomen sedan du flyttade in, såvida du inte är en vampyr. 
  • Anonym (undrar)
    Philanthropy skrev 2017-09-05 19:10:19 följande:
    Självklart är det ett naturligt ljud i en storstad. Gatumusikanter kan knappast vara något nytt fenomen sedan du flyttade in, såvida du inte är en vampyr. 
    Eh, konstant jo. Jag har bott här i sex år nu och nej, det är faktiskt inget gammalt fenomen. Du tillför ingenting, kan du bara lämna tråden tack.
  • Philanthropy

Men sedär, du håller med om att gatumusikanter inte är något gammalt fenomen. Alltså visste du om att det ingick i de ljud du kunde behöva få höra när du flyttade in centralt... 

• Anonym (Men alltså..)
    Philanthropy skrev 2017-09-05 19:15:50 följande:

Men sedär, du håller med om att gatumusikanter inte är något gammalt fenomen. Alltså visste du om att det ingick i de ljud du kunde behöva få höra när du flyttade in centralt... 

Det spelar ingen roll! Man ska inte behöva tolerera vad som helst bara för att man har valt att bosätta sig i stan.
Svar på tråden Tillåtet att spela på stan i ALL evighet?