• Deb123

Juice detox

Har länge velat göra en juice cleanse men har gett upp alldeles för snabbt. Jag älskar ju mat mer än vad jag behöver. Och där är en av anledningarna till varför jag vill göra detta.

Så jag tänkte höra med er, om de är någon som också vill köra igång, om de är någon som gjort detta och dela med sig av de positiva och negativa eller tips, recept

Såklart ser jag inte detta bara som en diet, utan något som kommer förändra mig i längden.

Jag ska först satsa på 7 dagar, efter de så blir de 20 dagar och om jag klarar de blir de 30. Men jag har bestämt mig för att jag måste ta mig igenom 7. Kanske känner jag mig nöjd och kan istället ta en juice/smoothie till frukost och sen äta resten av dagen.

Just nu

* lätt irriterad

* ont i magen, uppblåst, svårt för att bryta ner mat

* alltid trött, svårt att vakna, svårt att somna, sover dåligt

* övervikt

* äter mycket grönsaker, men över äter allt annat. tills jag kommer i matkoma, varje gång, annars blir jag inte nöjd

* inte så mycket sötsug, mest matsug

* min hy är tråkig, mycket pormaskar

* lätt för huvudvärk, ont i ryggen

Förhoppningar

* bättre humör

* magen ska må bättre

* bara kunna äta mig mätt

* bättre mat

* mer energi, bättre sömn

* friskare hy

* viktnedgång, både i detoxen men som också kommer fortsätta av bättre vanor efteråt

* smärtan släpper till

Idag är min första dag!! Woho

Onödiga kommentarer hör inte hemma här eller ni som vill tala mig ur detta eller säga att de är bättre att äta bra och träna. Jag behöver en kickstart

• Svar på tråden Juice detox
  • Ingabeläggalls

Det finns inga belägg för att en "detox" någonsin fungerar.

Organen du har i kroppen sköter redan avgiftning

Att göra en detox renar inte insidan av kroppen från gifter, det sköter lever, njurar och mag-tarmkanalen. Och det finns inget belägg för att juice eller andra drycker skulle skynda på processen. Det kan faktiskt ge motsatt effekt. Gifterna som vi har i vår kropp kan göra mer skada efter en detox när man minskar snabbt i vikt, eftersom fasta frigör fettlösliga kemikalier i blodet.

www.etc.se/inrikes/10-vanliga-myter-om-halsa

Men visst, såklart du ska köra. Nästa omgång kanske du ska kosta in lite kristaller för good measure.

(Oj förlåt, kom ju på att du bara ville ha medhåll och inte vetenskapliga fakta. Mycket bad)

• Anonym (Ja)

Släng i lite fullkornshavre, eller olika sorters fröer, ett bra sätt att få extra fiber och ger en god konsistens i mitt tycke. Kokos gör också drickan lite sådär härligt karibisk.

• Deb123
    Ingabeläggalls skrev 2017-09-07 21:57:40 följande:

Det finns inga belägg för att en "detox" någonsin fungerar.

Organen du har i kroppen sköter redan avgiftning

Att göra en detox renar inte insidan av kroppen från gifter, det sköter lever, njurar och mag-tarmkanalen. Och det finns inget belägg för att juice eller andra drycker skulle skynda på processen. Det kan faktiskt ge motsatt effekt. Gifterna som vi har i vår kropp kan göra mer skada efter en detox när man minskar snabbt i vikt, eftersom fasta frigör fettlösliga kemikalier i blodet.

www.etc.se/inrikes/10-vanliga-myter-om-halsa

Men visst, såklart du ska köra. Nästa omgång kanske du ska kosta in lite kristaller för good measure.

(Oj förlåt, kom ju på att du bara ville ha medhåll och inte vetenskapliga fakta. Mycket bad)

Visste inte att faktapolisen skulle besöka!! Välkommen!!!

När jag började dehär så tänkte jag inte på leverrensning och allt de där. Min tanke va att jag skulle sluta äta mat, för att minska magsäcken, bli av med sockersuget, kunna äta normala portioner senare och bli nöjd. Dricka grönsaks och frukt juicer för att ändå få i mig många mineraler och vitaminer även fast jag vet att jag inte får i mig allt. Med de så kommer ju allt bli bättre, min hy börjar klarna upp för att jag dricker mycket vatten(rekommenderat intag) och för att jag får i mig mer vitaminer. Orkar inte gå igenom allt.

Förstår inte vad du gör här änns, samlar du "jag har rätt du har fel" poäng eller :) önskar jag också hade tid att kunna leta efter inlägg att gnälla på här på familjeliv
  • Deb123
    Anonym (Ja) skrev 2017-09-07 22:01:55 följande:

Släng i lite fullkornshavre, eller olika sorters fröer, ett bra sätt att få extra fiber och ger en god konsistens i mitt tycke. Kokos gör också drickan lite sådär härligt karibisk.

Ska absolut testa att lägga havre i drinken sen! när jag drack smoothies innan la jag ibland i lite chia frön, gäller att dricka snabbt innan de blir för tjockt bara. Jag älskar färska kokosnötter men tycker lite sådär om flingorna. Ska nog faktiskt ta och köpa mig en kokosnöt när de är "säsong" här i Sverige. I smoothie bowls har man ju sånt här
  • Anonym (Ja)
    Deb123 skrev 2017-09-08 18:58:49 följande:
    Ska absolut testa att lägga havre i drinken sen! när jag drack smoothies innan la jag ibland i lite chia frön, gäller att dricka snabbt innan de blir för tjockt bara. Jag älskar färska kokosnötter men tycker lite sådär om flingorna. Ska nog faktiskt ta och köpa mig en kokosnöt när de är "säsong" här i Sverige. I smoothie bowls har man ju sånt här
    Ja gillar man inte flingorna kan man alltid köpa kokosmjölk, vet många som tycker konsistensen är lite svår.
Svar på tråden Juice detox