Dlagren skrev 2017-09-05 13:58:30 följande:
Hej
Har ett dilemman kring min framtid.
Har idag ett fast och väldigt stabilt jobb med hög lön men vantrivs. Har länge sneglat mot att börja studera och har nu hittat det jag vill ha.
~150 veckor utbildning och jag är eld och lågor om de inte varit för pengafrågan. Har aldrig haft någon kontakt med CSN och vet inte hur de fungerar.
I familjen finns sambo, barn och hundar. Vi har villa 2 bilar och lån. Är det möjligt att ens kunna börja studera?
Hur mycket kan man få ut med bidrag och lån varje månad? Är över 25 år och haft fast inkomst sen studenten
Om du tar ut fullt baslån och bidrag så får du 2 504 kr per vecka (512 kr i bidrag och 1 792 kr lån) om du studerar heltid. Alltså 10 016 kr i månaden. Därtill kan du få tilläggsbidrav för barn. För två barn ligger det på 241 kr per vecka (964 kr per månad). Utöver det kan du också ansöka om tilläggslån för att du har arbetat tidigare, kraven är att du måste ha fyllt 25 år (vilket du har) och att din årsinkomst har vart minst 185 920 kr. Du kan få 887 kr per vecka för det (3 548 kr per månad). Dock kan du endast få detta tilläggslån i 120 veckor, så den sista perioden blir det utan. Men du kan alltså iallafall få ut ca 14 528 kr i månaden till att börja med. Sen kan man också ansöka om merkostnadslån för resor och sådant ifall det behöva (dock måste man bekosta en viss del själv).
Utöver CSN kan du ju också dryga ut det med något extrajobb, med fördel inom det du utbildar dig till. Behöver inte vara många timmar i veckan och du får ju såklart se hur det går att kombinera med familjen och allt annat. Men ett tips bara.