Vad ska man göra?
Jag är just nu väldigt förvirrad. Jag går dagarna i ända och funderar och försöker komma fram med mig själv hur jag ska göra, men jag kommer inte riktigt fram till något och jag skulle främst vilja hitta en bra lösning för alla inblandade.
Mitt problem är att jag är arbetslös och har varit i några månader nu. Jag söker jobb som en dåre men eftersom jag inte har någon vidareutbildning mer än gymnasiet och bara lyckats fånga diverse deltidsjobb och vikariat så har jag inga märkvärdiga meriter eller erfarenheter. Jag har mått dåligt över detta enda sen jag gick ur skolan och ännu värre blev det när alla mina vänner och bekanta lyckades fånga sina drömjobb och tjänar bra nu. Det känns som att jag är dömd att misslyckas och att jag aldrig kommer få ett heltidsjobb.
Och för ca 3 veckor sedan plussade jag på grav.test då min mens var 3 dagar sen. Detta kom som en chock då det är väldigt oplanerat och vi alltid använt kondom, förutom några sekunder vid ett tillfälle och detta måste då ha skett då.
Jag är 24 och fyller 25 i slutet av året, min sambo är 29 och vi har varit tillsammans i 4 år. Vi har aldrig tidigare pratat om barn på allvar utan mest haft det som önsketänk i framtiden. Men nu har det skett och vi sitter inför ett tufft beslut om vi ska behålla eller inte.
Mina främsta rädslor är att jag är arbetslös, har inget SGI vilket betyder att jag skulle få den lägsta FP och kanske ha svårt att få jobb efter föräldraledigheten. Min sambo har fast arbete där han tjänar en bra summa, men jag känner ändå att jag också vill ha möjligheten att försörja mig själv och mitt barn.
När jag plussade på stickan blev jag först chockad men sedan glad. Jag tyckte det var spännande och mina "moderskänslor" som tidigare legat dold djupt inom mig flöt upp till ytan och det kändes som att nu är jag redo för det här. Men med tiden har mina rädslor för jobb och arbetslöshet tagit över och jag är livrädd för att vara en sämre mamma om jag inte kan bidra i försörjningen.
Borde man kanske vänta med barn tills jag fått ett jobb?
Hur skulle ni ha gjort?
Vilka här har lyckats få jobb trots en graviditet?
Min sambo vill gärna behålla men har sagt att han stöttar mig oavsett vilket val jag väljer och han ser inte problemet med min arbetslöshet som lika stort utan säger mest att det löser sig. Men för mig är det inte riktigt så enkelt som för honom, jag vill helst ha en plan och möjliga lösningar på problemet innan jag ger mig in på något.
Ursäkta för långt inlägg och jag hoppas ni orkar läsa hela och svara om ni har tips eller råd.