• Super Mario

Ni som har gått igenom IVF-intervjun- en fråga

Stämmer det att själva intervjun med psykolog/kurator är mardrömslikanden för samkönade par?

Har hört att de ställer väldigt kränkande frågor och ifrågasätter intervjupersonens sexuella läggning. Gör dom samma sak med er hetro sexuella par?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ni som har gått igenom IVF-intervjun- en fråga
  • Snuttis2

Vet inte hur det är som samkönad men vi har gjort ivf och jag vet inte ens vilken intervju du menar. Gjort utredning innan men den består av massa prover o undersökningar o avslutades med ett läkarsamtal där val av behandlings metod- ivf kom upp. Sen direkt in i behandling omgång ...

• Super Mario
    Snuttis2 skrev 2017-10-18 02:21:33 följande:

Vet inte hur det är som samkönad men vi har gjort ivf och jag vet inte ens vilken intervju du menar. Gjort utredning innan men den består av massa prover o undersökningar o avslutades med ett läkarsamtal där val av behandlings metod- ivf kom upp. Sen direkt in i behandling omgång ...

Ja, vi som är samkönade går igenom samma utredning med läkarbesök för att kolla om man är fertil (gyn-undersökning + blodprover) och sen får man träffa en psykolog och sist en läkare för att prata om behandling osv.

Så ni som är hetero behöver inte träffa en psykolog? Vore i sådant fall typisk särbehandling av hetero och samkönade, som om en person i ett samkönat par skulle vara mer eller mindre villig att få barn tsm med sin partner än en hetrosexuell person.
  • Snuttis2

Vi träffade ingen psykolog vad jag vet! Det kan inte vara olika rutiner beroende av klinik?

• GAndrea
    Super Mario skrev 2017-11-07 15:35:08 följande:

Ja, vi som är samkönade går igenom samma utredning med läkarbesök för att kolla om man är fertil (gyn-undersökning + blodprover) och sen får man träffa en psykolog och sist en läkare för att prata om behandling osv.

Så ni som är hetero behöver inte träffa en psykolog? Vore i sådant fall typisk särbehandling av hetero och samkönade, som om en person i ett samkönat par skulle vara mer eller mindre villig att få barn tsm med sin partner än en hetrosexuell person.

Jag har förstått det som att den intervjun behöver inte hetropar göra om de ska använda hennes ägg och hans spermier. Om där emot någon av dem är steril och de ska använda donerade spermier eller ägg så måste de gå på intervjun och svara på dumma/knepiga frågor som inte har med föräldrarskap att göra alls
  • Super Mario

Ok, så de utgår helt enkelt från att det skulle vara känsligt då man får en donation/gåva? Låter rimligt men det är ändå jobbigt. Hur många heteropar som ska få barn finns det inte där den ena egentligen inte vill ha barn men går med på det ändå och slutar med att föräldrarna går skilda vägar eller att barnet mister sin rätt till den andre föräldern (ofta då en pappa, då det oftare är män som skiter i ansvaret för ett annat liv) och ingen BVC ställer den frågan eller en psykolog kollar ifall båda verkligen vill ha barn. För det är ju bla det de kollar- att den personen som inte ska bära barnet verkligen vill. 

• Super Mario
    Snuttis2 skrev 2017-11-07 15:41:49 följande:

Vi träffade ingen psykolog vad jag vet! Det kan inte vara olika rutiner beroende av klinik?

Nja, jag tror inte det! Har man gått genom IVF så borde de ha samma rutiner oberoende vilken stad man bor i. Däremot vet jag inte hur det är med de kliniker där man betalar allting helt själv. 
  • Pigall

Som jag har förstått det måste man gå igenom den intervjun när man inte använder båda parters könsceller. Att det eventuella barnet inte kommer vara biologiskt besläktat med en tillför ju en extra dimension i en redan ganska jobbig process. Karaktären på intervjun däremot beror nog mycket på den enskilda psykologen

Svar på tråden Ni som har gått igenom IVF-intervjun- en fråga