• Anonym (E)

Gamla dödsannonser

Hej! På familjesidan.se kan man söka efter dödsannonser från 2007 och framåt. Vet ni någonstans där man kan hitta äldre dödsannonser? Jag skulle vilja hitta en från 2004, året då en nära släkting till mig gick bort.

• Svar på tråden Gamla dödsannonser
  • Anonym (M)

Har Du provat att googlat namnet och sett om den kommer fram då? Förutsatt om det är ett halvovanligt namn? Allt namn och 2004.

• Anonym (E)
    Anonym (M) skrev 2017-09-02 21:16:56 följande:

Har Du provat att googlat namnet och sett om den kommer fram då? Förutsatt om det är ett halvovanligt namn? Allt namn och 2004.

Tack för svar! Ja, jag har provat det. Min släkting hade ett ganska vanligt namn. Så tyvärr funkar inte detta:/
  • nastyashell

Det beror lite på i vilken tidning som dödsannonsen är publicerad. 

SVD har ju hela sitt arkiv digitaliserat och där går det ganska enkelt att söka, om man är betalande prenumerant. 

Om du vet ungefär när annonsen publicerades kan du vända dig till ett av biblioteken som har sparat på alla dagstidningar, som exempelvis UB4 i Lund, Göteborgs universitetsbibliotek eller KB i Stockholm.

Sen finns Media Retriever, men jag vet inte riktigt om man kan teckna abonnemang som privatperson.

• Anonym (E)

Tack för tips! Dödsannonsen publicerades i en lokaltidning och jag har försökt hitta den i deras arkiv men utan framgång.

Svar på tråden Gamla dödsannonser