• _DuVetHon_

Hur tidigt kan man upptäcka mjölkallergi?

Jag har en son på 15 dagar här hemma. Han har dom senaste två dagarna fått horribelt mycket utslag i ansiktet som först såg ut som vanliga hormonplitor men nu är det väldigt rött emellan också så han är helt flammig. Tänkte inte så mycket på det förrän det började gå ner några enstaka på halsen och nyckelbenen. Idag smörjde jag hans ansiktet med bephanten på dagen och på kvällen var det mycket finare, så reagerar ju inte vanliga hormonplitor?!

I min familj finns det ovanligt mycket allergier, Båda mina syskon är allergiska mot mjölk, alla spannmål, röda frukter och bär, baljväxter, konserveringsmedel, färgämnen...allt.

Så tanken slog mig, kan det vara mjölkallergi som visar sig?

Han har gått upp väldigt dåligt i vikt trots att han äter stora mängder mat (pumpar ut och flaskmatar så jag har stenkoll på mängden) så vi går på extra kontroller på neonatalen en gång i veckan för att försöka slippa sondmatning.

Han har en del magknip, mängder av dom här utslagen och dålig viktuppgång...kan man ha mjölkallergi redan vid 15dagars ålder?

Jag äter mjölk och typ en gång per dygn får han ersättning som även den innehåller mjölk..

Läkaren tyckte det var för tidigt att ta bort mjölk i kosten men jag tycker nog kanske inte att det finns något för tidigt om man tror att det kan vara allergi. Vad tror ni, är det värt att "ta strid" för att få det kollat nu eller ska jag bara vänta och se?

• Svar på tråden Hur tidigt kan man upptäcka mjölkallergi?
  • Anonym (Tidigt)

Det kan ge så många olika symptom. Vår son som vi senare förstod hade allergi mot mjölk hade väldigt "skummigt" bajs och bajsade väldigt ofta även på natten. Han hade också mycket hormonplitor.

• Anonym (Tidigt)

Ni kan ju testa ta bort d-dropparna ett tag och se om det blir bättre. Ger ni dem från bvc innehåller de ett dåligt konserveringsmedel. Bättre att ge tex Thornes eller Hollistics men testa helt utan ett tag. Vi kunde inte ge våra barn dropparna första tiden för de fick magknip

• Anotherone

Min son fick vad vi alla trodde var kolik när han var på dagen 3v gammal. Han var också prickig i ansiktet och upp i hårbotten. Hormonplitor sa BVC -sköterskan men det var jag ytterst tveksam till. De såg inte ut som det alls.

Han blev inte bra förrän vi bytte ersättning till en som var helt mjölkfri och jag åt mjölkfri kost.

Så visst borde det kunna visa sig redan vid 15 dagar.

Svar på tråden Hur tidigt kan man upptäcka mjölkallergi?