• Anonym (Trombyl?)

Trombyl hjälper mot vad?

Jag och min man har tre gemensamma barn samt att jag genomgått en abort av medicinska skäl. Alla graviditeter har blivit till oplanerat eller på första försöket.

Nu är det sju år sedan, snart åtta, sedan senaste graviditet. Jag är 37 år. Jag har alltså blivit en bra bit äldre vilket jag tänkt är det som ställer till det. Vi har försökt i ett år att få ett fjärde barn. Inget händer.  Ingen graviditet. Jag har nu tagit kontakt med fertiltitetsenheten. Vi ska få komma dit om fyra månader.

Jag har en känd koagulationsrubbning (benägenhet att bilda proppar) och har haft proppar. Innan försöken stod jag på Trombyl. Jag har tidigare ätit Waran i många år. När vi skulle försöka satte jag faktiskt ut Trombylen då det står i fass att den kan göra det svårare att bli gravid. Min behandlande doktor vet att jag gjort så.

Men nu läser jag här om att många som har svårt att få barn tar just Trombyl? Är det så att jag i själva verket gjort oss en otjänst på den punkten ? Inget av våra barn har ju blivit till utan att jag stått på blodförtunnande. Med de andra har jag stått på Waran när jag blivit gravid och då snabbt fått det bytt till Fragmin.

Trombyl, hjälper det bara för att förhindra missfall pga koagulationsproblem eller är det även så att proppbenägenheten ställer till det vid implantation av ägget osv så att Trombonen eller annan antikoagulantia kan vara bra även då?

• Svar på tråden Trombyl hjälper mot vad?
  • Anonym (Ellen)

Var i lite samma sits som ni. Fast jag blev gravid men fick 9 missfall på rak. (2 normala grav i yngre år)

Läste också om trombyl som ska underlätta i tidig graviditet för att man inte ska få små små proppar när moderkaka ska bildas osv.

Tog upp detta med min läkare som sa att det inte fanns nog med forskning eller bevis på att det fungerade.

Efter 9e missfallet sa jag att jag ville testa trombyl ändå om jag blev gravid igen. Läkaren gick med på det då han inte ansåg det skadligt, men han trodde inte heller på att det skulle funka.

Men just den graviditeten med trombyl blev den som gick vägen:)

Läkaren hävdade efteråt att det berodde mer på att jag trodde på medicinen, än på själva medicinens effekt.

Jag struntar i vilket, barn blev det!

• Anonym (Ellen)

Just det! Glömde skriva att jag vet inte om det påverkar möjligheten att bli gravid.

Jag åt inte medicinen innan eller direkt från början. Var nog i v 6-7 innan jag fick den

• Anonym (---)

Vad jag fått höra är att vissa tror att implanteringsproblem kan bero på att så fort ägget fäster reagerar kroppen med att läka "såret" det vill säga koagulera blodet. Samt att detta kan bli värre om man har överaktivt immunförsvar till exempel på grund av autoimmun sjukdom. Min dr skrev i alla fall ut fragmin och trombyl. Finns inte vad jag vet några studier som stödjer detta.

Det är ett tag sen jag var i den svängen, någon kanske har mer uppdaterad info.

• Anonym (Trombyl?)
    Anonym (---) skrev 2017-09-01 05:49:12 följande:

Vad jag fått höra är att vissa tror att implanteringsproblem kan bero på att så fort ägget fäster reagerar kroppen med att läka "såret" det vill säga koagulera blodet. Samt att detta kan bli värre om man har överaktivt immunförsvar till exempel på grund av autoimmun sjukdom. Min dr skrev i alla fall ut fragmin och trombyl. Finns inte vad jag vet några studier som stödjer detta.

Det är ett tag sen jag var i den svängen, någon kanske har mer uppdaterad info.

Blev du gravid då, när du hade Trombyl och Fragmin?
  • Anonym (---)

Ja, det blev jag. Men jag vet inte om det var därför, jag har blivit gravid utan något alls också. Har sköldkörtelproblem och aktivt immunförsvar och vid trombyl/fragmin graviditeten hade jag ätit Levaxin och prednisolon något halvår innan. Så helt omöjligt att säga om det berodde på något specifikt att jag blev gravid just då.

• Brumma

Trombyl kan minska chansen att bli gravid men vi är många som ätit trombon efter att vi plussat för att förebygga missfall.

I Sverige pågår det forskning och rester men det finns inget "bevis" på att det hjälper. En del, som min, läkare skriver ändå ut det vid upprepade missfall där man inte vet orsaken till missfallet. I många länder används det officiellt mot missfall.

Man tror att många missfall beror på mikroskopiska blodproppar som hindrar blodet att komma in till barnet.

Jag är övertygad om att jag inte haft mina två barn om jag inte haft en läkare som tyckte att "gripande efter halmstrå" inte var en dum idé och skrev ut det till mig. Fick även inskrivet i min journal att jag är garanterad trombyl om jag skulle bli gravid - som tur är, för min andra läkare vill inte använda ngt som inte är bevisat..

Svar på tråden Trombyl hjälper mot vad?