Köpa bostadsrätt innan inflyttning
Frågan hör kanske lika mycket hemma under "Ekonomi":
Jag har en dotter som är klar med sina högskolestudier om några år, vi har redan nu börjat fundera på att fixa lägenhet åt henne lagom till dess.
Bostadsmarknaden är som alla vet minst sagt galen ? därför funderar vi på att köpa en lägenhet åt henne redan nu (men utan att hon flyttar in):
De flesta bostadsrättsföreningar accepterar ju inte andrahandsuthyrning och det är inte något jag skulle vilja göra svart.
Jag funderar på om det finns andra lösningar att ta till och en fundering jag har är följande:
Nu hittar jag bara på siffror, men låt oss säga att vi hittar en lägenhet för en miljon kr (jag vet ? det är en jäkligt billig lägenhet, men bara för argumenterandets skull)
Låt oss säga att jag betalar kontantinsatsen åt köparen, men formellt lägger den som ett lån att återbetalas vid ett visst givet datum. Vi upprättar också ett avtal där köparen förbinder sig att sälja lägenheten till mig samma datum till köpeskillingen (alltså i mitt exempel en miljon kronor). Jag eliminerar då risken för värdeuppgången och därmed kostnadsökningen för dessa tre år.
Detta skulle väl vara OK?
Jag är fullt medveten om att det skulle innebära andra risker ? personen ifråga skulle kunna gå i personlig konkurs under tiden, hen kan träffa någon som hen vill flytta ihop med innan vårt överenskomna slutdatum o s v. Men om vi inledningsvis bortser från dessa risker, skulle upplägget som sådant möta några juridiska hinder?
Tips om andra upplägg?