Råkat göra en "turist"gravid
Min bekant (svensk medborgare )har gjort en kvinna gravid,hon är från Asien.Dom bor ihop.Måste han betala för förlossningen/sjukvården?Eller ska vi betala för detta?Kvinnan är papperslös här.
Min bekant (svensk medborgare )har gjort en kvinna gravid,hon är från Asien.Dom bor ihop.Måste han betala för förlossningen/sjukvården?Eller ska vi betala för detta?Kvinnan är papperslös här.
Är hon bara här utan papper så får dom själva stå för sjukvård.
Är hon är på turistvisum så finns en försäkring man kan köpa så att man får hjälp med sjukvård om nått händer.
Är hon däremot gömd i Sverige så får hon sjukvård gratis.
Hoppas din bekant åker på att betala för henne.
De trodde att Sverige betalar såklart,han är barnets pappa .Det verkar inte så lätt?
Varför ska skattebetalare stå för hans papperslösas jävla vård? Hoppas fan dom får hosta upp pengarna själva.
Alla har rätt till akut sjukvård, och själva förlossningen bör ingå i begreppet akut sjukvård. Här finns en fråga om detta rörande en asylsökande kvinna: lawline.se/answers/10211
Ultraljud / besök innan har jag inte koll på, men det är ju nåt de kan ringa och fråga om.
När barnet är fött är barnet svenskt genom släktbandet till fadern förutsatt att han är medborgare, så all eftervård ingår självklart i det. Mamman har då också anknytning till barnet som är beroende av sina föräldrar så hon har så vitt jag vet ett bra case för sin uppehållsansökan.
Kollade 1177, och även förberedande vård under graviditeten är kostnadsfri:
"Förebyggande barn- och mödravård, rådgivning vid abort eller sterilisering samt vård vid graviditet och förlossning är avgiftsfri."
www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Vard-i-Sverige-om-man-ar-asylsokande/
Varför ska skattebetalare stå för hans papperslösas jävla vård? Hoppas fan dom får hosta upp pengarna själva.
Kollade 1177, och även förberedande vård under graviditeten är kostnadsfri:
"Förebyggande barn- och mödravård, rådgivning vid abort eller sterilisering samt vård vid graviditet och förlossning är avgiftsfri."
www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Vard-i-Sverige-om-man-ar-asylsokande/