• smoothie111

Vilket jobb har högst status av dessa?

Vilket jobb har högst status av dessa, rangordna dem. Var ärlig. Motivera ditt svar. 
    *Professor i Fysik
    *Läkare 
    *Jurist
    *Professor i Matematik
    *Civilingenjör
    *Civilekonom
    *Forskare i kemi

• Svar på tråden Vilket jobb har högst status av dessa?
  • NELJ
    smoothie111 skrev 2017-08-27 10:40:14 följande:

Vilket jobb har högst status av dessa, rangordna dem. Var ärlig. Motivera ditt svar. 

*Professor i Fysik

*Läkare 

*Jurist

*Professor i Matematik

*Civilingenjör

*Civilekonom

*Forskare i kemi

Det går inte, du blandar äpplen och päron. Läkare, jurist, civilingenjör och civilekonom är ju inte specifika befattningar som professor är. Med dessa utbildningar kan man ha ett högstatusjobb eller något tämligen mediokert. Även forskare kan vara mer eller mindre statusfyllt beroende på var man jobbar och vilken befattning man har.

Och varför frågar du? Är det viktigt för dig?
  • Carambolan

Säger som NELJ. En jurist som jobbar som handläggare på Skatteverket har inte direkt lika hög status som en domare till exempel.

• Anonym (Status?)

Håller med ovanstående.
    Sen beror det på vad man menar med status, vad det är man vill använda den till.
    En duktig vaktmästare är mycket mer respekterad än en dålig civilekonom.
    En medioker IT-konsult (civilingenjör eller inte) har högre lön än en briljant forskare i matematik.
    Vissa yrkeskårer ser examen som väldigt viktig, andra bryr sig mer om att man har utbildat sig oavsett examen.

Om man ser till det generella uttrycket "statusyrken" så har det luckrats upp väldigt under de senaste 40 åren och har inget reellt värde i dagens samhälle där titlar inte längre automatiskt genererar respekt eller lönegrad.
    Vad är det egentligen du vill veta?

• Anonym (Civ ing/ek)

Håller med tidigare skribenter- det går inte att jämföra då det inte är specifika yrken du jämför.

Om vi tar min familj som exempel:

Jag har dubbelexamen civ ing + civ ek. Relativt nyutexaminerad och jobbar som handläggare på myndighet. Inget högstatusjobb mao.

Min pappa är utbildad civ ing teknisk fysik och numer professor i fysik.

Min mamma är också utbildad teknisk fysiker och har tjänst som lektor i matematik.

Min bror även han teknisk fysiker men har en chefstjänst på ABB.

Min bror är gift med en läkare som just nu gör sin ST på barn.

Även fast jag har dubbelexamen skulle jag säga att jag har lägst status mht yrke i min familj. Pappa har högst akademisk status medan min bror är den som har högst status sett till yrke och inkomst. Min brors fru har än så längre lägre status än brorsan.

• Fjäril kär

Går ju inte att svara på.

När jag gick i gymnasiet var det många lärare som i grunden var olika typer av professor.

En jurist kan ju jobba med allt från pappersjobb på nån mindre ridskola till att ha egen juristbyrå.

En läkare kan ha en halvt bortglömd tjänst på vårdcentralen i Kalix eller forskartjänst på ett läkemedelsföretag..

En civilingenjör kan jobba i blåställ på en storindustri som cnc-operatör med halvtaskig lön

En civilekonom kan också göra ganska mycket utan att fördenskull ha ett högt statusyrke.

• Anonym (Nja)
    Fjäril kär skrev 2017-08-27 12:30:22 följande:

När jag gick i gymnasiet var det många lärare som i grunden var olika typer av professor.

Du har nog missuppfattat vad en professor är. Tror antalet professorer som väljer att övergå till att bli gymnasielärare är försvinnande litet, om det ens är någon. Flera var säkert doktorer eller docenter, men tror knappast du hade en massa professorer som lärare.
  • TQR735

*Professor i Fysik
    *Läkare 
    *Jurist
    *Professor i Matematik
    *Civilingenjör
    *Civilekonom
    *Forskare i kemi

Endast professor som är en jobbtitel. En professor är normalt högsta chefen för en fakultet. Jämförbart med en förvaltningschef.

Forskare finns inte som titel, du kanske menar Forskarassistent?

Titlarna inom universitets världen rangordning uppifrån. .
    Dessa är fasta tjänster.
    Professor
    Docent
    Universitetslektor

Dessa tre är tidsbegränsade uppdrag jämförbart med projektanställningar
    Postdoktoral
    Forskarassistent
    Doktorand

Det övriga i din lista är bara utbildningar, behöver inte ha något med vad man arbetar med att göra, det vill säga det är inget som säger vad en läkare, jurist, civilingenjör, eller civilekonom arbetar med. De kan lika gärna flippa hamburgare på donken eller köra buss. Som de arbetar med något som efter frågar en viss utbildning.

Läkare är dock namnet både på en utbildning och ett en tjänst. det vill säga om du ska jobba som läkare då måste du vara utbildad till läkare.
  • Fjäril kär
    Anonym (Nja) skrev 2017-08-27 12:47:39 följande:

Du har nog missuppfattat vad en professor är. Tror antalet professorer som väljer att övergå till att bli gymnasielärare är försvinnande litet, om det ens är någon. Flera var säkert doktorer eller docenter, men tror knappast du hade en massa professorer som lärare.

Som boende i en universitetsstad var det inte så märkligt. Och även en professor kan syssla med annat.
  • Anonym (Johannes)

*Professor i Fysik

*Läkare 

*Jurist

*Professor i Matematik

*Civilingenjör

*Civilekonom

*Forskare i kemi

Är utbildad civilingenjör men just nu kör jag lastbil.

Jobbade tidigare på Ericsson men blev varslad. Tog C-kort istället och nu kör jag lastbil.
  • Anonym (Po)
    Fjäril kär skrev 2017-08-27 20:12:50 följande:

Som boende i en universitetsstad var det inte så märkligt. Och även en professor kan syssla med annat.

Du menar att de behövde extraknäcka på gymnasiet jämte sin professur? Gymnasiet har nämligen inga professurer.
  • Anonym (Nja)

Jo. Det vore märkligt även i Uppsala eller Lund (jag har bott i båda städerna). Du har med största sannolikhet inte fattat vad en professor är.
  • Fjäril kär
    Anonym (Po) skrev 2017-08-27 20:22:32 följande:

Du menar att de behövde extraknäcka på gymnasiet jämte sin professur? Gymnasiet har nämligen inga professurer.

Just så
  • Clubsoda1970

Hej Fjäril kär! Du har nog missuppfattat vad en professor är. Professor är en chefstitel i universitetsvärlden. Att dina lärare skulle ha jobbat som professorer - ett jobb som ofta kräver mer än 40 timmar i veckan - och dessutom jobba som gymnasielärare vid sidan av - ett jobb som ger betydligt lägre lön - känns väldigt otroligt.

• annabellelee

Jag antar att du menar en lektorstjänst, alltså vanligtvis en lärare som har doktorsgrad.
  • sextiotalist
    Anonym (Po) skrev 2017-08-27 20:22:32 följande:
    Självklart kan man har lektioner på gymnasiet, även om man har en professur. Spetsutbildningarna har ofta samarbete med universitetet.
    Men jag tror säker personen blandar ihop äpplen och päron. Ja, det var vanligare, innan alla gymnasiereformer och lärarutbildningsreformer, att lärare på gymnasiet hade en doktorsavhandling bakom sig, eftersom det fanns inte någon specifik utbildning för gymnasielärare. Men sällan professorer (men självklart kunde de hålla enstaka lektioner).

Min son hade för övrigt två lärare som hade doktorerat (civilingenjörsutbildning i grunden)
  • sextiotalist

*Professor i Fysik
    *Läkare 
    *Jurist
    *Professor i Matematik
    *Civilingenjör
    *Civilekonom
    *Forskare i kemi

Varför detta trånande efter sk status. Jag är rätt säker på att 90% av dessa, som man kan ta in inom de områden som du räknar upp, tänker inte ens status.

Utbildningsmässigt, så är det nog de båda professorerna som har mest bakom sig. De har avlagt en master, doktorererat, har en docentur, innan de fick möjlighet att få en professorstjänst.

Läkare, vad är det för läkare du tänker på. En nyexad, en som gjort sin ST, en som doktorerat, överläkare ?

Jurist, det är en utbildning, att ta sig igenom den med godkänt i alla ämnen fixar de flesta, men för att bli domare, så måste man har bra betyg och advokat, då krävs det flera års erfarenhet och bra renommé
    Civilingenjör är en utbildning med många olika inriktningar
    Civilekonom likaså. Där kan det även vara så att du har läst på universitet eller (om man nu ska gradera utbildningen) på den mer statusfyllda Handelshögskolan i Stockholm.
    Forskare inom kemi, det är så brett, men för att antas till en forskarutbildning krävs det rätt mycket meriter. Men å andra sidan är det många som forskar endast på anslag, andra är anställda.
  • sextiotalist
    TQR735 skrev 2017-08-27 19:08:11 följande:
    Endast professor som är en jobbtitel. En professor är normalt högsta chefen för en fakultet. Jämförbart med en förvaltningschef.

Forskare finns inte som titel, du kanske menar Forskarassistent?

Titlarna inom universitets världen rangordning uppifrån. .
    Dessa är fasta tjänster.
    Professor
    Docent
    Universitetslektor

Dessa tre är tidsbegränsade uppdrag jämförbart med projektanställningar
    Postdoktoral
    Forskarassistent
    Doktorand

Det övriga i din lista är bara utbildningar, behöver inte ha något med vad man arbetar med att göra, det vill säga det är inget som säger vad en läkare, jurist, civilingenjör, eller civilekonom arbetar med. De kan lika gärna flippa hamburgare på donken eller köra buss. Som de arbetar med något som efter frågar en viss utbildning.

Läkare är dock namnet både på en utbildning och ett en tjänst. det vill säga om du ska jobba som läkare då måste du vara utbildad till läkare.
    Fast en docentur är ingen tjänst som professor. Däremot så kan man få en docentur utifrån vissa kriterier. Ett visst antal artiklar publicerade i rätt typ av media  etc.
    Två av mina vänner har haft samma tjänst, före och efter, de fick sin docentur. Där var med docentur ett steg till på sin postakademiska karriär och många gånger en förutsättning för att t.ex få en professortjänst
  • Anonym (Po)
    sextiotalist skrev 2017-08-28 08:32:49 följande:

Självklart kan man har lektioner på gymnasiet, även om man har en professur. Spetsutbildningarna har ofta samarbete med universitetet.

Men jag tror säker personen blandar ihop äpplen och päron. Ja, det var vanligare, innan alla gymnasiereformer och lärarutbildningsreformer, att lärare på gymnasiet hade en doktorsavhandling bakom sig, eftersom det fanns inte någon specifik utbildning för gymnasielärare. Men sällan professorer (men självklart kunde de hålla enstaka lektioner).

Min son hade för övrigt två lärare som hade doktorerat (civilingenjörsutbildning i grunden)

Gästföreläsa på spetsutbildningarna ja. Så jag tror nog personen blandat ihop anställning och utbildningsgrad.
  • Anonym (Hepp)

Svaret är professor i filosofi

Svar på tråden Vilket jobb har högst status av dessa?